Iwata
Expressing the Inexpressible
Hello everyone, I’m Satoru Iwata of Nintendo. Today marks the 25th anniversary of the first Super Mario Bros. game, which was first released on September 13th, 1985 for the Family Computer System (Japanese version of the Nintendo Entertainment System).With the support of our customers from all around the world, Mario continues to energetically jump inside many TV screens today.I sincerely thank our customers across the globe for all your support during this quarter-century.Nintendo will launch a campaign to commemorate the 25th anniversary of Super Mario Bros., and at the same time we also plan to reveal several Iwata Asks interviews that will reflect on the history of Mario.I naturally thought about sharing with you an interview with Miyamoto-san who is, of all things, the father of Mario. But with Miyamoto-san being the most frequent guest to take part in the Iwata Asks interviews, I have had the opportunity to ask him questions countless times. The more I thought about it, I felt that it would be better to have someone else ask in my place, in order to present you with a fresh new perspective.Going back, the entire reason I started the Iwata Asks series of interviews was an event that struck me when Shigesato Itoi-san* interviewed me for his website “Hobo Nikkan Itoi Shinbun”. As I was talking to him I was deeply moved when I found out how much deeper a conversation could be if you’re asked the right questions in the right way. And since Itoi-san and Miyamoto-san have known each other for a long time, I felt that Shigesato Itoi-san is the perfect candidate to ask Miyamoto-san about his philosophies as a creator, from a different perspective than mine, to commemorate the 25th anniversary.So, to spearhead the 25th anniversary campaign I present you “Shigesato Itoi Asks In Place of Iwata: Super Mario Bros. 25th anniversary”. It has truly turned out to be a long and in-depth interview. Please enjoy. *Shigesato Itoi is a Japanese copywriter, author and game designer. He is most well known for his simple yet striking works in copywriting, and his works have greatly influenced modern Japanese culture as it is known today. His website "Hobo Nikkan Itoi Shinbun" (Almost Daily Itoi News) receives over 1.5 million page views per day, and hosts a series of interviews with many cultural icons including Satoru Iwata and Shigeru Miyamoto of Nintendo. Among gaming enthusiasts in the West he is most well known as the creator of Nintendo’s Mother series (known as EarthBound in the United States).
(looking at images of Super Mario Bros.1 on a large-screen TV) When I see this so clearly, it’s a little embarrassing. 1 Super Mario Bros.: The first Super Mario action game, released for the Family Computer (Famicom) system on September 13, 1985. September 13, 2010 marks the 25th anniversary of the birth of Super Mario.
No, the lines represent the best we could achieve with the technology at the time, so that’s not so embarrassing.
I can understand that. But how to fix it is a difficult question. When I read books I wrote way back when, I get embarrassed, too.
II think that if I were making that game today, I would fix it, but in a way those rough places are a part of the game and even well-received.
So for example, when the director of a famous movie comes out with a director’s cut and reworks a bunch of details, the result isn’t always better than the original.
The two of us are here today because Nintendo’s president Satoru Iwata presented me with the unusual request of filling in for him and interviewing you on the occasion of Mario’s 25th anniversary.