It's our pleasure.
For my final interview on the occasion of the 25th anniversary of Super Mario Bros.1, I have gathered the original developers, four men who continue to be active in development of the Super Mario Bros. series. I'd like to ask how Super Mario Bros. came to be and why it is that so many people continue to love the series today, 25 years after its birth. Thank you for coming today. 1 Super Mario Bros.: An action game released for the Family Computer System (Famicom) in September 1985 in Japan.
Nakago-san, just like last time we talked, you've unearthed some precious documents! (laughs)
2 Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition : A special edition of Super Mario All-Stars, a game originally released for the Super Famicom in July 1993 in Japan. It was released for the Wii console in October 2010 in Japan to commemorate the 25th anniversary of Super Mario Bros. It includes a Super Mario History booklet with information about the 25-year history and development of the Super Mario games and a Super Mario History Soundtrack CD with music from the series.
Yeah. We still wrote them by hand back then, and the seal is from the Creative Department.
That's the seal for the section that existed before the Entertainment Analysis and Development Department, and the date is... February 20, 1985. That means it was written the same year as the release of the original Super Mario Bros.
(laughs) Actually, I had written some test specifications earlier, in December of 1984.
If memory serves... the first thing I told Nakago-san to do was make a big character that jumps around.
Around December of 1984, I wanted to see what it would be like with a Mario jumping around who was about twice the size of the one in Mario Bros.3, so I asked the programmers at Nakago-san's company, SRD4, to make a test version - something in which, when you pressed a button, Mario would jump, and if you hit it repeatedly, he would jump in the air, too. And it turned out to be pretty good. 3 Mario Bros.: An action game that appeared in arcades in 1983 and was released later the same year in September for the Family Computer System (Famicom) in Japan. 4 SRD Co., Ltd.: A company established in 1979 that contracts to develop video game software programmes and develops and sells CAD packages. The head office is in Osaka, but their Kyoto office is inside Nintendo headquarters. Toshihiko Nakago is company president.
In the "Iwata Asks" discussion on New Super Mario Bros. Wii, you said that when you saw that blue sky on the screen, you were surprised by the bright, fresh visuals possible with the Famicom.
I think we created the basis for The Legend of Zelda .5 5 The Legend of Zelda: An action-adventure game released simultaneously with the Family Computer Disk System in February 1986 in Japan.
Yeah, yeah, I remember now. After doing the square experiment for Super Mario Bros., we began experimenting with what became the basis for The Legend of Zelda. And I wrote these specifications in February the next year?