The Secret to Extreme Density
It’s amazing that you were able to make something on such a scale with new methods. Mizuta-san, why do you think you were able to create such high density without the game falling apart?
Once a week, we held a leader meeting. I think having such occasions was one big factor. And Wakai-san and I participated from the sound team. We didn’t just discuss the progress of development, but also picked up all kinds of new information, so it was really helpful. The reason we could pass on correct information to the staff who joined partway through was because we had such opportunities to exchange information.
The police detective’s intuition! (laughs) (Editor’s note: The idea of a police detective’s intuition is an idea that was made popular in Japan by classic TV detective dramas, where the detective would follow a lead without concrete evidence based on his “intuitions”, which of course almost always led to him solving the case.)
Aonuma-san’s seat was near mine, so as soon as I heard something important, I would dash over and say, “Aonuma-san! What is the meaning of this?!”
And not just me, but the whole landform staff was walking around. If the placement of enemies changed just a little, the way to make the landforms might change a lot.
Ah, I see. That’s different from Mizuta-san’s impression because you needed to take different approaches from how he created his sounds.
I think so. Even a small change might mean that those in charge of the landforms had to make an incredibly big change, so I always had to keep my ears pricked. It’s such a big project that changes were bound to occur somewhere while you weren’t looking, so if I got even a little suspicious or uneasy, I would go ask about it right away.
You then had to dash to his desk and ask, “Aonuma-san! What is the meaning of this?!”
And rather than wait to hear about it, I tried to check things out by taking what was done and actually testing and playing it.