It wasn’t until Link’s Awakening that the Zelda titles started having a proper plot.
A Link to the Past had a bit of a story, but a story running throughout the whole game really started with Link’s Awakening.
That must mean Koizumi-san the romantic, who was in charge of the story, had quite a large influence over the general direction of the Zelda series.
Koizumi-san is probably sneezing about now. (laughs) (Editor’s note: In Japan, it is customary for people to jokingly say to each other that if someone sneezes for no reason that it must mean someone is talking about the person who is sneezing.)
Link’s Awakening, which Tezuka-san did whatever he wanted with, had quite an influence over subsequent Zelda games.
We were talking about this before you arrived. I was talking about fashioning Link’s Awakening with a feel that was somewhat like Twin Peaks. At the time, Twin Peaks was rather popular. The drama was all about a small number of characters in a small town.
So when it came to Link’s Awakening, I wanted to make something that, while it would be small enough in scope to easily understand, it would have deep and distinctive characteristics.
That makes me think of Wuhu Island in Wii Sports Resort11. The events occur at a well-known location, so background elements come into clarity. You were thinking about that for Link’s Awakening? 11Wuhu Island: The island that is the setting of Wii Sports Resort and Wii Fit Plus. The general concept is to develop a wide variety of games entailing adventures and other activities that take place on the island. For more on the “Island Concept,” see Iwata Asks: Wii Sports Resort.
Yeah. (laughs) I thought, “You really want to make Zelda like that?!” Now the mystery is solved. (laughs) When I was reading Tanabe-san’s comments in the strategy guide, I saw, “Tezuka-san suggested we make all the characters suspicious types like in the then-popular Twin Peaks.”
Did that guy who looks like Mario appear because you wanted to make someone who looked suspicious? He did look suspicious, but… (laughs)
After that, in Ocarina of Time 12 and Majora’s Mask 13, all kinds of suspicious characters appeared. I didn’t tell them to do it that way, but personally, I did find it considerably appealing. 12The Legend of Zelda: Ocarina of Time: The first 3D Legend of Zelda title. Released in Europe for the Nintendo 64 in December 1998. 13The Legend of Zelda: Majora’s Mask: Released in Europe for the Nintendo 64 in November 2000.
The staff who worked on Ocarina of Time had all played Link’s Awakening, so they had a sense of how far they could go with the Zelda series.