Iwata-san’s previous meeting is running long, so he’ll be a little late.
We don’t exactly know either, but maybe it’ll be about the history of handheld Zelda games.
Come to think of it, my strategy guide for Link’s Awakening has developer’s comments in it. Do you remember what you said back then, Tezuka-san?
That’s understandable. (laughs) About making the characters for Link’s Awakening, you said you wanted to create a world that was inspired by Twin Peaks2. 2Twin Peaks: A television serial drama broadcast in America from 1990 to 1991. It was broadcast in Japan in 1991.
I remember you saying that, but I didn’t really know what you meant. I’d like to hear about it today.
You wanted it to be like Twin Peaks, but characters that looked like Mario and Luigi were appearing.
We were just thinking back over the Zelda series. Just random bits and pieces, really.
Well, for their second appearance in a row today, a rare occurrence, Tezuka-san and Nakago-san are here. I really enjoyed hearing old stories during the New Super Mario Bros. Wii session of Iwata Asks. Hopefully, I wasn’t the only one having a good time. (laughs) When I heard that the firebars, which appear in Super Mario Bros. 3, had also been used early on in development of The Legend of Zelda4, I thought I absolutely must ask about it sometime when we discuss Zelda. Then Mario came out for Wii and Zelda came out for the Nintendo DS in December of 2009. Both of those coming out in the same month had never happened before, so I wanted to have a sort of “Mario and Zelda Festival.” It’s not the usual pattern, but thank you for coming today. 3Super Mario Bros.: An action game released in Europe for the Nintendo Entertainment System in 1987. 4The Legend of Zelda: An action-adventure game released in Europe in November 1987.
Tezuka-san and Nakago-san, you two, along with Shigeru Miyamoto-san were known as the “Golden Triangle,” or the “Kansai Manzai (comedy) Trio.” And with Miyamoto-san as the central creator, you developed the original Zelda game while you were working on the first Super Mario Bros. But his involvement with Link’s Awakening, the first handheld Zelda game, wasn’t that extensive, was it?
Tezuka-san, you were the main developer of Zelda for the Game Boy. How did it begin?
Before that, I was working on A Link to the Past 5, for which I joined part of the way through. 5The Legend of Zelda: A Link to the Past: An action-adventure game released in Europe for the Super NES in September 1992.
Yes, I can say that now. It was a challenge. That’s why I needed to join the development team from part of the way through as the director. At the time, SRD’s6 Kazuaki Morita7 was hard at work on it. 6SRD Co., Ltd.: A company established in 1979 that is contracted to develop video game software programs and develops and sells CAD packages. The head office is in Osaka, but their Kyoto office is inside Nintendo headquarters. Toshihiko Nakago is company president. 7Kazuaki Morita: A programmer at SRD who is currently involved in the development of numerous Nintendo games, including games in the Mario and Zelda series. He is a board member of SRD.