So after a year of playing a fairly intense game of catch, you’d more or less completed the scenario for this title. I just wonder, Takeda-san, if there were any particular things you paid attention to when working on the scenario for a video game, given that you usually work on scenarios for TV and films?
As I usually work on writing for TV and films, I know that the most effective weapon in the scenario writer’s arsenal is the element of surprise.
Certainly, when something surprising happens, it grabs the viewer. Usually, if things go precisely as they had expected, they won’t be moved.
Constructed from ‘surprise and ‘betrayal’... That’s an interesting way of putting it! (laughs)
Right, but what I’ve felt when actually playing games myself was that when the hero goes against your wishes, by saying something you didn’t want them to say, or betraying you with some action you didn’t want to do, you’ll feel like: ‘Hey! That’s not what I wanted to happen...’
So you’re saying there are instances where the character - who had been you up until that point - suddenly becomes someone else.
That’s just it. I’ve been a gamer for decades now, and I’ve often felt like that. That’s why I didn’t use ‘betrayal’ in that way. I avoided using ‘betrayal’ and ‘the element of surprise’ in relation to the words and actions coming from the hero himself, and decided to use them only in the varying events that occurred in the exterior world. As it was the first time I had the opportunity to be so deeply involved in a single title, I was especially conscious of these issues as I was coming up with the story.
No, I don’t think I discussed that with him. As it was the first time I was so deeply involved in a project like this, there were certain rules I’d set myself.
Not in so many words, but we did discuss something similar very early on. The hero in this game is Shulk, and we made one of our themes that he should be ‘a hero who isn’t hated’.
It’s something I’ve felt about my own games, of course, as well as games by other people. Essentially, the heroes and heroines in RPGs often end up being disliked. Naturally, there are well-loved characters too, but I’d say that in general, they end up being hated. I think it comes from the huge emotional investment the player has made in the hero or heroine.
So that’s the flip side of love. Precisely because players care so much about them, this can all too easily turn to hatred. But this time, you set yourself the challenge of avoiding this.