This interview focuses on the scenario for Xenoblade Chronicles, so I’ll be speaking to the man responsible – the scenario writer, Takeda-san, alongside Takahashi-san. Thank you very much for joining me.
Let me start by asking about the models on the table. Takahashi-san, am I right in thinking these represent the point where Xenoblade Chronicles began?
That’s right. I was heading back to the office after a meeting, and as I was on the train, I was struck by the idea that it would be interesting to have people living on the enormous bodies of some kind of gods. That was where it all began.
Yes. As soon as I was back to the office, I got the idea down on a piece of paper before showing it to (Hirohide) Sugiura1 and the others. They all thought it looked interesting, and (Yasuyuki) Honne2 was good enough to offer to turn it into a 3D model. So he rushed out and bought lots of materials for creating dioramas and made it. This model focuses on the two towering gods: Bionis and Mechonis. I’d also had an unrelated idea for a story, and I thought that if I could successfully combine the two, it might well make for an interesting RPG. This is how the planning process for Xenoblade Chronicles got started. 1Hirohide Sugiura is the Representative Director of Monolith Soft. After retiring from Square (now Square Enix), where he had worked in a number of roles, including as a producer, he founded Monolith Soft together with Tetsuya Takahashi in 1999. 2Yasuyuki Honne is an executive at Monolith Soft. At Square (now Square Enix), he was involved in the development of the Super Famicom title Chrono Trigger in 1995. After retiring from Square, he went to Monolith and has worked on the development of games such as Baten Kaitos for the Nintendo GameCube system.
So we’ve heard how the development of Xenoblade Chronicles got started. Could you explain the process by which Takeda-san came to work on the scenario alongside you?
As I was Executive Director for this project, I knew that my workload was going to get pretty heavy. To make the development process more efficient, I thought it would be a good idea to have a partner with whom to collaborate on the scenario. That’s when I got in touch with Takeda-san, whom I’d known for ten years.
After the first episode of Xenosaga3, we collaborated on the scenario for audio and anime versions. But in terms of working together on something of this scale, this was a first for us. 3Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht is an RPG released by Namco (now Namco Bandai Games) in February 2002 in Japan.
I’d like to ask you, Takeda-san, what kind of projects you have worked on as a scenario writer up to now?
Most of my work has been writing scenarios for anime4. I have also worked on a number of games, but my job was to take the original animation scenario and create a base scenario which could then be made into a game. In terms of working on the entire scenario for a game, as I did on this project, my first experience was the Nintendo DS version of Xenosaga5. This project was the second. 4Yuichiro Takeda has worked on many scenarios for anime series, including The King of Braves GaoGaiGar, Banner of the Stars, Zipang and Superior Defender Gundam Force. 5Xenosaga I & II is an RPG for Nintendo DS released by Namco (now Bandai Namco Games) in March 2006 in Japan.
I see. While we’re on the subject, I wonder if you could tell me what writing scenarios for anime and writing for video games has in common, and how it differs. I’m sorry if that seems like rather a naïve question...
No, not at all. What scenarios for anime and games have in common is that you have to come up with a story and lines that will really draw people in emotionally.
That’s right. But there are a lot of differences on the technical side. With an animated feature, there are time restrictions, and you have to create a drama that will fit within those designated limits. I’d say the biggest difference between working on video games and writing for anime is this restriction on volume.