Nintendo Classic Mini: NES special interview – Volume 3: Super Mario Bros.
FamiConnichiwa, everyone! I’m Akinori Sao, a writer in Kyoto. This is my third interview with video game developers to commemorate the release of the Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. The topic this time is Super Mario Bros., the game most representative of the original Nintendo Entertainment System (NES).
As you may know, Super Mario Bros. was a huge hit that became an unprecedented worldwide phenomenon, so Nintendo has already shared a lot of behind-the-scenes anecdotes. For example, the Iwata Asks sessions covering New Super Mario Bros. Wii (Volume 1, Volume 2 and Volume 3) and the 25th anniversary of Super Mario (Volume 5: Original Super Mario Developers) come to mind. These are all great reads, so if you haven’t already checked them out, please do!
This time, in addition to the first Super Mario Bros. game, we’ll hear about Super Mario Bros. 3, which came out three years later in Japan (almost six years later in Europe). In this interview, I spoke with Shigeru Miyamoto, who I also interviewed about Donkey Kong in Volume 1: Donkey Kong, as well as designer Takashi Tezuka and sound designer Koji Kondo. We’ll hear all about the development challenges of Super Mario Bros. 3, so please stick with us to the end!
Tezuka-san, you and Kondo-san joined Nintendo in the same year. At that time, the Famicom1 was already on sale.
I didn’t have one either. I played a lot of arcade games though. Donkey Kong 32 was popular at the time I entered the company, so I was playing that as much as I could.
2. Donkey Kong 3: A shooting game that appeared in arcades in 1983. The Famicom version was released in July the following year, and later for NES.
I didn’t have any knowledge of this thing called the Family Computer (Famicom), so I thought it was like a home computer! (laughs)
(laughs) When it first came out, I suppose more than a few people had that misunderstanding.
Yeah. It’s hard to believe that someone like me, who was so unknowledgeable, would end up developing games for the Famicom.
Our topic today is Super Mario Bros. Miyamoto-san, what was your approach toward this game?
I wanted to make a game that would be the culmination of all Famicom cartridge games up to that point.
From the release of the original Famicom until the Japanese release of this game – which would go on to become a worldwide hit – it took two years. Did the participation of Tezuka-san and Kondo-san play a big role in making it happen?