Nintendo Classic Mini: NES special interview – Volume 1: Donkey Kong
FamiConnichiwa, everyone! I’m Akinori Sao, a writer in Kyoto. Sorry for starting with such a silly remark, but that’s how happy I feel. After all, it has been 33 years since the birth of Famicom1, 13 years since production stopped, and now in 2016 this groundbreaking video game console is coming back to life in a big way in the form of Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System and Classic Mini Famicom*! I got my hands on the Classic Mini Famicom a little early and it was so much smaller than I imagined. I couldn’t help but remark on how cute it is!
To commemorate the release of Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System and Classic Mini Famicom, I will be interviewing the developers of several Nintendo titles. The topic for the first instalment is Donkey Kong, and my interviewee is Representative Director and Creative Fellow Shigeru Miyamoto.
A few years ago, Miyamoto-san revealed a great deal of behind-the-scenes information regarding the development of Donkey Kong – such as why Mario jumps and why he wears overalls – in Volume 1 of the Iwata Asks interviews covering New Super Mario Bros. Wii. If you’re interested, check out that interview as well.
Miyamoto: I say their names in their shorter format. We call the Japanese version the Classic Mini Famicom and the overseas version the Classic Mini NES.
Miyamoto: I wasn’t directly involved, but I checked in on it several times during development. The first time I saw it, it was just a bare circuit board.
Sao: A bare circuit board? So at first it wasn’t going to take the form of a Famicom or NES?
Miyamoto: Right. The idea was a single circuit board that would allow people to play dozens of NES games, but we wondered if that was worth doing at that point in time.
Sao: After all, you can play NES games on Wii U and Nintendo 3DS family systems via the Virtual Console.
Miyamoto: Yes. This project began at NERD2 in France, and we thought that if we were going to release it, it might be a good idea to recreate the appearance of the NES as a perk for fans.
NERD: Nintendo European Research and Development. A subsidiary developer in Paris.
Miyamoto: When a sample of the Classic Mini NES was ready, the sales team in Japan saw it and voiced their desire for a mini Famicom as well.
Miyamoto: Yeah. (laughs) In turning it into a product, we thought it would be beneficial for internal presentations to have a prototype Famicom too, and I just happened to have an alarm clock in my room that looked like a Famicom. It’s quite an old licensed product and the plastic had turned all yellow (laughs)
Miyamoto: It was smaller than what we originally envisioned, but the staff developing the Classic Mini Famicom wanted to borrow it, so I handed it over. They were using that yellowed Famicom for presentations for a while.