Nintendo Classic Mini: NES special interview – Volume 4: The Legend of Zelda
FamiConnichiwa, everyone! I’m Akinori Sao, a writer in Kyoto. This is my fourth interview with video game developers to commemorate the release of the Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. The topic this time is The Legend of Zelda, which is celebrating its 30th anniversary this year.
The Legend of Zelda was a title that released simultaneously with the Family Computer Disk System1 in Japan. Now, fans are focusing their attention on The Legend of Zelda: Breath of the Wild, the upcoming game in the series, which is scheduled for release on Wii U and Nintendo Switch. In this interview, I’ll be talking with Miyamoto-san, Tezuka-san and Kondo-san about how the series originated.
The birth of the Second Quest, which is available for play after finishing the main game, is discussed in detail in the bonus sections of the Iwata Asks article covering The Legend of Zelda: Spirit Tracks.
Sao: Last year was the 30th anniversary of Super Mario Bros. (laughs) To jump right in, why did you decide to make The Legend of Zelda, which came out 30 years ago for the Family Computer Disk System?
2. Indiana Jones: A series of adventure movies produced by George Lucas and Steven Spielberg. The first movie, Raiders of the Lost Ark, was released in 1981.
Miyamoto: Right, I wanted to bring that sense of adventure to a video game. And people playing computer RPGs back then were bragging about how strong their swordsmen had become, and were calling each other at night to exchange information. When I noticed that, I thought it was an interesting scene.
Miyamoto: Yes. So with a world of swords and sorcery as my theme, I decided to make an adventure game based on treasure-hunting, and that was the beginning of The Legend of Zelda.
Sao: Zelda was released five months after Super Mario Bros.3, but development of The Legend of Zelda began first.
3. Super Mario Bros.: A platform game released for the NES in Japan in September 1985, and in Europe in May 1987.
Miyamoto: That’s right. First, we started making The Legend of Zelda, and then we started Super Mario Bros. The Legend of Zelda was for the Family Computer Disk System, so we decided to finish up Super Mario Bros. first. (to Tezuka-san) Isn’t that right?
Tezuka: Yes. We have documentation showing how we worked simultaneously on the two games. Kondo-san brought an official request for work.
Kondo: This request was for sound direction for The Legend of Zelda. It bears a seal with Tezuka-san’s name, and the date is September 27th.