From Mew to Magearna, discover Mythical Pokémon in our feature news
Some Pokémon are common as Muk – if you’ve ever scaled the heights of Mt. Moon, you’ll be all too familiar with the Poison- and Flying-type Pokémon Zubat, for instance. Similarly, many-a Weedle, Caterpie and Pidgey have likely suffered the wrath of your first-partner Pokémon’s battle prowess.
Other Pokémon, however, are so incredibly rare and seldom seen that many people in the world of Pokémon have been led to question their very existence, often dismissing them as stuff of legend. They’re known as Mythical Pokémon.
While we wait for the first sightings of Mythical Pokémon in Pokémon Sun and Pokémon Moon – coming exclusively to Nintendo 3DS family systems on November 23rd – let’s take a look back at the adventure so far, and at the super-elusive Pokémon that have divided Pokémon scientists and researchers for generations.
Mew – Psychic-type – Mew is said to possess the genetic composition of all Pokémon. It is capable of making itself invisible at will, so it entirely avoids notice even if it approaches people.
Celebi – Psychic-/Grass-type – This Pokémon came from the future by crossing over time. It is thought that so long as Celebi appears, a bright and shining future awaits us.
Deoxys – Psychic-type – The DNA of a space virus underwent a sudden mutation upon exposure to a laser beam and resulted in Deoxys. The crystalline organ on this Pokémon's chest appears to be its brain.
Jirachi – Steel-/Psychic-type – A legend states that Jirachi will make true any wish that is written on notes attached to its head when it awakens. If this Pokémon senses danger, it will fight without awakening.
Arceus – Normal-type – According to the legends of Sinnoh, Arceus emerged from an egg and shaped all there is in this world.
Darkrai – Dark-type – Darkrai chases people and Pokémon from its territory by causing them to experience deep, nightmarish slumbers.
Manaphy – Water-type – Manaphy is born with a wondrous power that lets it bond with any kind of Pokémon.
Phione – Water-type – When the water warms, they inflate the flotation sac on their heads and drift languidly on the sea in packs.
Shaymin – Grass-type – Shaymin can dissolve toxins in the air to instantly transform ruined land into a lush field of flowers.