Chapter 2: Bringing the details to life
In this game, Mario and his friends have richer facial expressions, and each character's movements are more animated. I can imagine The Super Mario Bros. Movie having had some influence on development. Was that the case?
We're often asked about the film's influence on the game, but we didn't hear anything about the film's content during development. I think Tezuka-san and Kondo-san were the only members here who knew the details.
Yes. New Super Mario Bros. was the first 2D Mario game to use 3D models. The adoption of 3D models provided a natural change and was seen as a significant evolution in 2006 when it was released. In addition to the visual changes we incorporated back then, we wanted to implement more engaging and functional ways of using 3D models in this 2D platformer. Therefore, at an early stage of development, we set ourselves the goal of discovering how this could be achieved.
During development, we didn't know when the movie would be released, but we were sure some people would play the game because they watched the movie. This is why we were conscious of creating a game that wouldn't disappoint them. So for this game, we dedicated ample budget and time to create the characters with even more care and attention and in greater detail.
Also, with Nintendo Switch's technology, we were able to make movements and facial expressions more dynamic than before. The number of joints (12) has also increased considerably.
(12) Joints connect individual parts in a 3D model. The more joints there are, the broader the range of motion and the greater the variety of movements that can be expressed.
Both joints and animations have more than doubled in number since the previous title. Facial expressions that are difficult to express using joints were created by replacing the models with new ones.
Even the movements of the small characters were depicted in great detail, and I thought that was really cute.
The game's animation has the role of communicating the character's state to the player. In this game, we revisited Mario's iconic poses from the days of pixel graphics. We took a look at each of them, including a jumping motion with arms extended and a sudden stop after running. As a result, we believe we've been able to create characters that leave a strong impression.
I remember being very surprised at how the expressiveness of the animation kept improving during development.
However, while it was good that the characters were more expressive, another challenge surfaced when we tried to turn their faces towards players to show their expressions. It's a well-known story within the company that Miyamoto-san said designing Mario's nose to be big back in the day of the very first pixelated Mario made it easier to see which direction Mario was facing. But if we set Mario's nose to face the direction of travel, like we used to, with a modern 3D model, you wouldn't be able to see his facial expressions.
So by trying to make it easier for players to see where Mario's headed, you make it impossible for them to see the facial expressions you worked so hard to create.