Chapter 1: The theme of "transformation"
In this title, there’s a feature in which other players are displayed as live player shadows during online play (19). Is this designed to give people the feeling of playing together with others?
From the initial concept, we wanted to develop a Mario game that's also fun to play online. However, while playing online with people from around the world can be fun, we believe there are also some challenges. For example, in competitive games, more-skilled players can have multiple wins and feel satisfied, while newcomers give up early because they keep losing. In co-op games, those who aren't skilled at games can drag the team down. Also, there's a very small percentage of players who behave inappropriately and cause trouble. I’ve always wanted to create fun online gameplay, free from those sorts of worries. That's how we landed on the key phrase “a casual connection”.
Basically, you can enjoy the game as if you're playing solo. You don’t have to be on standby while you’re matched up with other players; matching takes place automatically behind the scenes during single player, so there’s no waiting around. If someone in the world is playing the same course as you at the same time, you can connect and play online together. And so, we came up with ideas to form this casual connection with players worldwide. We call other online players "live player shadows", and if you greet them, they might greet you back, give you an extra item if they have one, or even help you when you make a mistake. But they can't attack or disturb you. We wanted to create gameplay where only things that benefit the player can happen, and that resulted in the current design.
Indeed, with the current design, you don’t have to worry about someone else being there and can focus on enjoying the course.
Because you can connect with players around the world, we thought it’d be good to have lots of characters to choose from. This is one of the reasons why we decided to have the 12-character lineup from the initial stage of development. Even the world map is designed with the idea that players from all over the world keep popping up and wander around together freely.
I have the impression that ever since New Super Mario Bros. Wii, 2D Mario games have been associated with the idea of "playing together". Did you make a conscious effort in this title to demonstrate the evolution of this concept?
Yes, we were very conscious of creating a variety of ways to enjoy multiplayer. Not only can you enjoy online multiplayer, but up to four players can play together in local co-op (20) as in the previous titles, and as a new feature of local multiplayer, if someone is playing as Yoshi, you can even ride on their back.
In this title, Yoshis can carry other players on their backs, so I’d be especially happy to see parents and kids playing together. If parents are better at games than their kids, they can play as Yoshi and carry their kids on their backs.
No one has to fight over who gets to be the princess this time, since Peach and Daisy are both playable characters! Those are the sorts of things we paid attention to so that everyone can play together.
In the Ask the Developer interview featuring Pikmin 4, I remember Miyamoto-san commenting that he’d love to see the game being played in the living room. Listening to everyone's stories today, I can imagine this game being played by families in the living room too.
Yes, I agree. I'd love to see everyone playing this game together with their family as well. I hope newcomers try joining in as Yoshi or Nabbit, who don’t take damage. If you play in local co-op, lives are shared among the group, so you can play the game with a sense of togetherness to help one another. Even if one person makes a mistake, your group won’t lose a life immediately as long as somebody comes to their rescue by the count of five, during which they appear as a ghost. I think it's become easier to play with others.