A Meeting at 5 AM
One reason the game got so much more fun toward the end was… (pointing at the monitor showing the Retro Studios staff) See how the whiteboard behind them is blank now?
During development, all the names of the levels were written on it. We adopted a system of evaluating the status of the levels with symbols like ○ or △ or × and trying them over and over until they all had a ◎ mark. So whoever was in charge of a level without a ◎ would reapply himself in order to get a ◎.
But then all sorts of ideas started popping up for improving the levels. Kynan-san was in control of it, so he may have some comments on this.
Kynan-san, in pulling the level designs into shape, wasn’t it hard to improve the overall game using a method whereby good places and bad places were readily apparent to the eye?
So we decided to remake the Cliff area, but that wasn’t unpleasant at all. We wanted to deliver a real surprise to the other team members, and we had fun while we worked.
We competed with each other on the team, asking each other’s opinions about our ideas, and had a strong desire to surprise each other. It was fun to see each other’s reactions. That itself felt like playing a game, so we enjoyed ourselves as we worked.
You say you had a good time, and I think that comes across in the game. While you three are all smiles now, though, I bet there were some real disagreements.
No, the three of us never really disagreed. Tanabe-san is a different story, though. (laughs)
Toward the end of development I had lower back pain and had to take a week off. During that time, Tabata-san took over everything, and afterward I continued to have her take on a substantive role in direction. So, during the worst of it, toward the end of development, I think the most demanding requests for changes must have come from her.
For example, there was an enemy covered in tufts of hair. We made five of them stacked on top of each other. They fall over toward Donkey Kong when he gets close, and then he beats them by stomping on them, but when I showed Tabata-san what I had made, she said, “This isn’t what I have in mind.”
We remade it and had her look at it over and over again, but she always said it needed more work. There were a lot of technological tasks involved, but before I knew it, that spot was turning out to be as much work as making one boss!
I wanted to generate a thrill - so if you don’t get pretty close to them, nothing happens, but if you get too close and don’t get away quickly enough, you’re done for.