From Pedometer to Activity Meter
When Sugiyama-san and the others went on their field trip to see your technology, Panasonic already had activity meter products, didn’t it?
(showing an activity meter) This is it. We developed this when screening for metabolic syndrome10 became mandatory in Japan.10. Screening for metabolic syndrome: Metabolic syndrome describes the condition that results from the overlap of lifestyle-related diseases, from visceral-fat obesity to high blood pressure, hyperlipidemia and high blood sugar. In Japan in 2008, a revision to the Health Insurance Act stipulated screening and health guidance for this syndrome for health insurance subscribers over 40 years old.
Since about five or six years ago. I think the fact that words like “diet” and “metabolic syndrome” were becoming increasingly popular in Japan back then was one reason.
Of course. A pedometer uses an accelerometer11 to detect swaying of the body to measure things like approximate number of steps taken and one day’s amount of activity. On the other hand, an activity meter has the same accelerometer, but aside from walking, it measures all kinds of daily activities like housework and movements around the workplace to measure the calories burned.11. Accelerometer: A circuit element for detecting changes in speed.
If you use an activity meter, it’s possible to measure each day’s activities in greater detail.
An activity meter can measure differences in calories burned through chores and work that don’t involve walking and can’t be fully measured by a pedometer. You wear them in different places depending on the type of activity meter, like your hip or arm.
To measure calories precisely, it’s best to have the accelerometer track movement someplace close to the trunk, or central axis of the body. For example, if you put it on your ankle, it’s far from your centre of gravity, so it can’t measure very well.
It’s good to place it near the centre of your body. You clip the Fit Meter to your hip. Does the way it measure change if you stick it in your pocket?
It wouldn’t change much for walking, but if only your pocket moved when moving your body, the accelerometer would react to that, resulting in error. It would, however, mostly be fine in a pocket pressed close to your body.
So the fact of the matter is that the accelerometer inside continuously detects movement, and it estimates the amount of activity from the amount of movement, and calculates calories burned. Is that correct?