The Many Wii Wheel Prototypes
We just took a whirlwind tour of the history of Mario Kart, and now it’s time to move on to the Wii game. You could say that the biggest change for Mario Kart Wii is the Wii Wheel. Ashida-san, could you tell us a little about how the Wii Wheel came to be?
I think it all began near the end of 2006. I suddenly got an internal call from Konno-san saying he was thinking about making a steering wheel.
Did you ever imagine that, just when you were kicking back after the launch of the Wii, you would be asked to make a steering wheel?
We’d had plans for the Wii Zapper11 from the earliest stages, and a steering wheel had been mentioned, but no one was talking about making prototypes yet. 11 Wii Zapper: A peripheral to which the Wii Remote and Nunchuk can be attached. Released in Europe in December 2007.
A steering wheel is so easy to understand. Almost everyone has the experience of using some kind of steering wheel, from riding toy cars with pedals as children, to driving real go-karts at a theme park. Everyone knows how to turn the wheel right in order to go right. Besides, I kind of wanted to make a product that would come in a big box for a change! (laughs)
I don’t know about “for a change.” We’d just released Wii Fit! (laughs) (Wii Fit was released in Japan on December 2007. European release is scheduled for April 25 2008)
Early in 2007, just after the release of Wii, I got my hands on a pre-production version of Mario Kart Wii. Konno-san had already prepared a steering wheel all on his own. It housed the Wii Remote, and was ready for gameplay. I experienced game maneuvering in a way I never had before and instinctively thought, “This could work!” A lot of steering wheel-like peripherals have been on the market for some time now.
But the Wii Wheel is different in that it doesn’t have a drive shaft. It’s a wheel that’s used mid-air. It’s incredibly light, and when I checked it out, it felt really fun. With a complex product, it’s difficult to get an image of the final design. But with this it took no time at all to picture the design. We made various prototypes, and I’ve brought them today.
Some people might think it looks small when they first see it, but looking at all these, I now know that it’s been small ever since the first prototype.
We made this because we were trying to figure out where, when you’re holding the wheel, it would be best to house the Wii Remote. It’s kind of a weird design, isn’t it? (laughs) But by making these models, we learned which fingers would be best for gripping it. Also, we hadn’t decided yet on whether the B Button would be used, so there’s nothing on the back. We checked out some real go-kart wheels, and saw that they’re usually square steering wheels today rather than round ones. So we made this.
Right. There’s a hole in the back so you can press the B Button, and since there are times when you have to operate the Wii Menu, we put a window in for the pointer.
Yes, I felt a firm conviction that a normal round wheel would be easier to understand for people who would play Mario Kart Wii, so we made this one, further revising the usability along with the design.