Today, I would like to "ask" three individuals who were in charge of the development of Mario Kart Wii. Many Mario Kart games have been released over the years, and this will be the sixth game in the series. Super Mario Kart1, which was the first in the series, went on sale 16 years ago, back in 1992. At the time, even though I was so busy at HAL Laboratory with my work that I could barely go home, I remember going to the store to purchase a copy on the day it was released and then making time to play. Let’s begin with a self-introduction by Konno-san. 1 Super Mario Kart: The first game in the Mario Kart series. Released in Europe in January of 1993 for the Super Nintendo Entertainment System.
Konno-san has been developing games since the days of the original NES, but this is the first time he has appeared in Iwata Asks.
It’s hard to believe that you haven’t appeared here before. And then there’s Ashida-san. You appeared last time in the Wii hardware session of the Iwata Asks interviews.
Um...my name isn’t on the credits for this one, but is it all right if I join in?
When I’m listed as General Producer, it usually means I hardly even opened my mouth to have a say on what went on during the development process. But this time I gave little inputs regarding new aspects of play such as the Wii Wheel and battles over Nintendo Wi-Fi Connection.
Ever since the first game. I worked on the three games for the Super NES, Nintendo 64 and Nintendo DS.
I was around to give advice, but for the most part was not involved in the actual development.
When the first game was released for the Super NES, it made quite an impact on me. Like I said earlier, even though I shouldn’t have been playing video games at that time, I ran out to buy one the day it came out! (laughs)
During the early days of the NES, staff members within Nintendo associated HAL Laboratory with cutting-edge technology and thought of Nintendo as developing its products steadily but surely. But from around the time before we released the Super NES, a lot of brilliant programmers came in to Nintendo and we were able to make games like F-Zero2 on our own. 2 F-Zero: A racing game set in the near future. Released in Europe in June 1992, simultaneously with the Super NES.
At HAL Laboratory, we dropped everything to compete in the time trials when F-Zero came out, too. It may be because I was once in charge of developing “F1 Race” (a Formula 1 game) in HAL Laboratory, that I was attracted to these kinds of games.
Iwata-san, did you buy that game and Mario Kart on the release date to check the code? (laughs)
Originally, the development of Super Mario Kart began with the idea of creating a two-player racing game in contrast to the single-person gameplay of F-Zero.