We were surprised ourselves! (laughs)
How did such an unprecedented project as Mario & Sonic at the Olympic Games become popular with so many people, especially in Europe and America4? 4The total number of copies sold for the Wii and Nintendo DS versions of Mario & Sonic at the Olympic Games surpassed 10 million in Europe and North America. Also, the total number of sales for the Wii and Nintendo DS versions of Mario & Sonic at the Olympic Winter Games surpassed 8 million copies in Europe and North America (as of 10/2011).
SEGA already had an established reputation making sports games. What do you think was the key to Mario & Sonic not ending with the first game and continuing on as a series?
Hmm… There were many keys, and some I don’t really understand, but I think the setting of the Olympic Games was a big factor. (Shigeru) Miyamoto-san had also talked about this, but the game worlds of Super Mario and Sonic the Hedgehog are not perfectly compatible, so simply mashing them together wouldn’t have worked.
But a game world that transcended both Mario and Sonic existed in the form of the Olympic Games.
Yes. If some problem arose, we could say, “But it’s the Olympic Games, so it’s all right… right?” (laughs) If someone said, “Mario runs like this,” or “Sonic runs faster,” we could say, “Well, the 100-metre sprint at the Olympic Games is supposed to be like this,” so it was good for settling matters.
SEGA and Nintendo had talked for a long time about having Mario and Sonic appear together, but an acceptable setting was hard to achieve. I suppose the Olympic Games fitted that bill quite nicely.
In my own opinion, when you line up Mario and Sonic... I actually like Mario better.
But to be honest, I think a lot of people are like that. Nonetheless, we didn’t use that as a reason for putting in more Super Mario characters. I think that was important. If five appeared from Super Mario, we put in five from Sonic the Hedgehog. Even if lesser known characters appeared, we would stick with five. We didn’t budge from that fifty-fifty rule.
I think that’s why fans of both series supported it. I don’t know if that was the key to its success, though.
I’m sure it’s pleasing for both sets of fans to be treated equally. With the Olympic Games as the setting and the composition and forms of each set of characters differing, you must have had a fair amount of trouble.
Right. When we made the first game, the most difficult SEGA character was Sonic. He isn’t supposed to be able to swim.
And aquatics is one of the star attractions at the Olympic Games, so we were stuck. (laughs) I went back and forth with the supervisor in charge of Sonic. I’d say, “It’s the Olympic Games, so I want him to swim,” and the reply would be, “No, Sonic can’t swim, so it’s out of the question,” but I’d be like, “But the Olympic Games without swimming is unthinkable!”