Inaba-san, thank you for waiting. How did you first encounter video games?
I’m at a different age than Minami-san, but I came in through arcade games as well – like Space Invaders, Galaxian7 and Heiankyo Alien8.7. Galaxian: A shooting game that appeared in arcades in 1979.8. Heiankyo Alien: An action game released for personal computers in 1979. Subsequent versions were released for arcades, the Nintendo Game Boy system and the Super NES.
Judging from your age, I’d say Space Invaders came out when you were in elementary school, right?
Yes. Between the first and fourth grades. Back then, if you went to a big supermarket or a hot spring resort, they’d have Space Invaders. Those were the only places I could play.
I do suppose that elementary school children can’t go to video arcades on a daily basis.
When I first encountered video games, I thought, “Video games are fun, but I hardly ever get to play them!”
The concentration required was extraordinary – as was the despair when you failed! (laughs) But I didn’t pass my elementary and junior high years with only arcade games. I also encountered personal computers then. One day, my friend called me over, saying, “I’ve got something cool at my house.” I went over, and it was a PC-60019.9. PC-6001: An 8-bit personal computer released by NEC in Japan in 1981.
Right. You could stick in a game cartridge and play a game that you could only otherwise play at a video arcade, so I was like, “What is this?!” Of course, the graphics didn’t stack up to the arcade version at all, but that was just when Portopia Renzoku Satsujin Jiken10 came out, and I really got into games like that. Also, an electronics shop in the neighbourhood had a personal computer on display, and I got to do a little programming and played with it.10. Portopia Renzoku Satsujin Jiken: An adventure game released in Japan by Enix (now Square Enix) for personal computers in 1983 and the NES system in November 1985.
But it wasn’t so bad for you to spend two hours programming for ten minutes of play.
No, not at all. I was incredibly excited as I punched it in. But then the shopkeeper would say, “Okay, that’s enough of that,” and “Put that book back,” and I had to go home. But, undeterred, I’d go again the next day, and the next, and so on.