After Toon Link was revealed with much fanfare, I got the impression that a debate over its pros and cons continued among the fans until release. As the developers, what were your impressions about the response after the game was released?
At the time, we couldn’t really directly see the response online the way we can now. There was already a division between those who liked that artistic style and who didn’t, and I had the impression after release that we hadn’t quite made it across that barrier in order to deliver the Zelda game that we wanted. That was just my own vague idea after talking to a number of people.
So you think that the players’ opinions were first divided just by whether they liked the art style or not?
Right. This was a few years ago, but one day, my wife said a friend had told her the visuals for The Wind Waker on Nintendo GameCube were really pretty, so if we had it at home, she’d want to play it.
Hmm, isn’t that a little too good to be true? (laughs) Did your wife know you were working on The Wind Waker?
About the time of The Legend of Zelda: Twilight Princess12, she started playing the games I made, but before that, she didn’t play video games very much, partially because our child was so little.12. The Legend of Zelda: Twilight Princess: Released for the Nintendo GameCube and Wii consoles in December 2006. The realistic 3D graphics, which had evolved from the visuals of The Legend of Zelda: Ocarina of Time, were a distinctive feature. Using the Wii Remote controller to play the Wii version made new and intuitive controls possible.
Well, I have a story similar to Aonuma-san’s. My wife never plays video games. But when she saw the TV commercial back then, she said it looked interesting. And that was the first time I’d ever heard her express disappointment over not being very good at video games.
I think that’s what it was. We were able to create visuals where we could get someone who doesn’t usually play video games want to play one. That really made me happy.
Perhaps that perception was at its peak about that time. It was a time where making games more realistic and lavish excited a lot of people. The Wind Waker was released at a time when the gaming industry wasn’t able to offer an idea that could open up games to a broader base of people.
If I think back, people were cleanly split into two groups. With one happy and saying “The characters are so expressive that it’s like I’m controlling an anime (cartoon),” and another resisting it, saying “It’s like a game for small kids, with the characters this cute.”
But later, as time passed, voices that Toon Link is childish started dispersing and those who said they like him were gaining more ground. Or is that an exaggeration? (laughs)