Since Capcom came up, could you tell me how you came to work there?
As I mentioned earlier, I never exactly tried to become a game designer, so I told my parents in Matsumoto that after I graduated I would return to my hometown to find work.
I did look for work around home and I got offers at several places. But at the same time, I still wanted to make video games, so without telling anyone, I applied and submitted project proposals to a number of big video game developers. And, of course, that included Nintendo.
I don’t think Nintendo was recruiting planners at the time, but I sent something in anyway, and even called the HR department, but they said, “We’re not looking for planners right now.”
I’ve never been very good at explaining things in writing, so I drew pictures. I drew the characters, of course, but also game screens and stages – everything – including representations of gameplay. I ended up getting offers from Capcom and Namco, perhaps because the style of proposal was unusual.
To be honest, I liked Namco, so I really wrestled with it, but they were talking about using me as a designer. If I think about it now, I guess starting either way would have worked out the same. Lots of people go from being a designer to being a planner.
But in the end – and it wasn’t something I myself chose – they placed me in Mikami-san’s department, which was very lucky.
Today, I’m making a show of my refined dedication to video games, but when I entered Capcom, I wasn’t quite that picky about them.
You loved video games, and you devoted energy to them, but you lacked a sense of obsessiveness towards them.
Yeah. Physically. (laughs) Like kicking a chair and shouting, “If we don’t stick this out, do you guys know what will happen to this game?!” The first team I joined at Capcom was working on Resident Evil28, the first game. I was under Mikami-san as a planner.28. Resident Evil: A horror-action-adventure game released in Japan by Capcom in March 1996, and in Europe in August of the same year.
When I joined the company, the project was already off and running, but it still had the tentative name “3D Horror” and was undergoing repeated research and challenges. It was Capcom’s first real polygon game.