Thank you for having me.
“Iwata Asks” will cover The Wonderful 101, developed by PlatinumGames Inc.1 for Wii U, in two parts. For the first part, I have asked Kamiya-san, the game’s director, to sit down for a one-on-one discussion. Thank you for coming today.1. PlatinumGames Inc.: A video game developer founded in 2006. The Wonderful 101 for Wii U is due out on August 23rd in Europe, and the company is currently developing Bayonetta 2 for Wii U. Head office: Osaka. For more information, Iwata Asks: PlatinumGames.
I like it! (laughs) Before I ask about The Wonderful 101, I’d like to ask how someone like you, who makes such energetic games, came to be.
I don’t clearly remember, but ever since I was very young, I’ve been drawn to the sound of those digital beeps and blips. I remember they were always very familiar to me.
At first, I think I played in the video game corners at department stores and places like that. But when I was an elementary school student, things began to appear that you played by connecting to the television, like TV Vader2, the Epoch Cassette Vision3, Tomy Tutor4 and Intellivision.52. TV Vader: A home video game console released in Japan by Epoch Co. in 1980, featuring a game in which you shoot down extra-terrestrial invaders.3. Epoch Cassette Vision: A cassette-type home video game console released in Japan by Epoch Co. in 1981.4. Tomy Tutor: A 16-bit game PC released in Japan by Tomy Co., Ltd. (now Takara Tomy) in 1982. Known as the Grandstand Tutor in the UK, it was released in Europe in 1983.5. Intellivision: A home video game console released in Europe by Mattel, Inc. in 1982. In Japan, it was released by Bandai Company, Limited (now Namco Bandai Games Inc.) in 1982.
I really wanted a game console for playing at home, but my parents were very strict so they wouldn’t buy one.
Everyone was like that then. A lot of people went to someone else’s house to play.
An older boy in my neighbourhood had the Epoch Cassette Vision. I really wanted to play it, so I’d go to his house, but he was a bully, so he would be mean to me every time.
Yes. When faced with the choice of staying home without being bullied or playing Epoch Cassette Vision, the game console was the clear winner. Every time, I’d come home having been punched, but I’d go again the next day.
It had that strong of an appeal to you. What was it about the games that had such a pull on you?
When I was in my first or second year of junior high, I bought a Famicom6 with money I got for New Year’s.6. Famicom: Also known as the Family Computer System, which is the Japanese name for the Nintendo Entertainment System (NES). The Famicom was released in Japan in 1983.
After a long time craving one and undergoing hardship, you finally had a means of playing video games in your own home.