Nintendo Classic Mini: SNES developer interview – Volume 6: Kirby Super Star
This is the final instalment in a series of interviews commemorating the release of Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System. My topic this time is Kirby Super Star, which was originally released in Europe as Kirby’s Fun Pak.
For this final interview, I will be interviewing Masahiro Sakurai, who is well known as the developer of the Super Smash Bros. series. Sakurai-san is also the creator of the pink and cute Kirby.
Kirby Super Star, which released three months before the launch of the Nintendo 64 system in Japan, was the third title in the series for him as director. I’d like to ask him about various things, such as his goals during development and what kind of problems he encountered.
When I was a kid, there was an anime called Dokonjo Gaeru.1 It had an extremely elderly teacher in it named Machida, and he always said, “I’ve been a teacher for 25 years…” Have I really reached that point? (laughs)
1. Dokonjo Gaeru: A manga series by Yasumi Yoshizawa that appeared in Weekly Shonen Jump for six years beginning in 1970. There was also a television anime series.
(laughs) Our topic this time is Kirby Super Star, which was your third title as director.
I was a little surprised that the second game, Kirby’s Adventure2, came out for NES and not SNES.
2. Kirby’s Adventure: An action game originally released in Japan for the Famicom system in March 1993, and for the NES in Europe in December 1993.
Kirby’s Adventure came out in 1993, which was three years after the release of Super Famicom in Japan.
The NES system was hardware with a long life. I believe I was directed to make Kirby’s Adventure with the idea of transplanting the Game Boy game to NES. We had made the Game Boy game for beginners, and that decision was just fine, but I thought NES players late in the system’s run would no longer be new to video games.
You didn’t think you could just release an NES version of the first Kirby game, which was geared toward beginners.