Er zijn twee manieren om je te verplaatsen in de levels in Blow & Fly: rollen en spuiten. Je kunt over de grond rollen en water uit je mond spuiten waarmee je jezelf in de tegengestelde richting lanceert. Elke keer wanneer je de grond raakt, win je een klein beetje water terug, precies genoeg om jezelf weer in de lucht te lanceren. Gebruik van deze vaardigheid om gevaren zoals valkuilen en scherpe punten te vermijden en maak handig gebruik van de springpads, zwaartekrachtschakelaars, sleutels en waterdruppels om elk waterig toevluchtsoord te bereiken. Als je wil overleven, moet je je vaardigheden onder de knie krijgen en na elk obstakel dat je overwint, ligt een nog grotere uitdaging!