De NEO-CLASSIC ARCADE-reeks van PlatinumGames houdt de sfeer en het plezier van klassieke games in ere, in combinatie met moderne technologie. Het eerste project van deze onderneming is Sol Cresta. Sol Cresta verbetert de dok- en formatiestrategieën van de klassieke schietgames Moon Cresta en Terra Cresta met een 'vrij doksysteem'. Het vlaggenschip Yamato, samengesteld uit de schepen Amaterasu, Tsukuyomi en Susano, kan verschillende aanvallen uitvoeren, afhankelijk van de formatie van de drie schepen. Het dokken, opsplitsen en opnieuw formeren van de schepen is de sleutel tot het verslaan van de binnendringende legers van Mandler.
Tijdens Mandlers invasie van het zonnestelsel heeft de mensheid een verpletterende nederlaag geleden. De mensen verloren de maan en werden verdreven van de aarde. Ze werden verjaagd naar het afgelegen Laomedeia, de twaalfde maan van Neptunus. Met hun laatste beetje hoop vormden ze het zonneherwinningsteam SOL CRESTA. Het lot van het zonnestelsel legden ze volledig in handen van de Yamato, een hypermodern dokgevechtsschip.
De Yamato bestaat uit 3 schepen. In het begin vecht je met maar één schip, maar als je het juiste voorwerp oppikt, verschijnen er meer schepen voor een power-up! Dok en splits je op om je aanval te veranderen en gebruik verschillende formaties om toegang te krijgen tot een verbijsterend arsenaal.
Sol Cresta's muziek is afkomstig van de legendarische chiptune-componist Yuzo Koshiro. De game is een eerbetoon aan het beeld en geluid van de vroegere Cresta-serie en brengt de arcadespanning van vroeger terug, zonder slechts een nostalgische herhalingsoefening te zijn. De game bevat zelfs een tijdlimiet, het topscorespeltype 'Caravan' en online klassementen.
Wat zou er gebeuren als PlatinumGames, de ontwikkelaars van bevredigende games vol actie zoals Bayonetta, zich zouden vergrijpen aan shoot-'em-ups? Hier is je antwoord. De beelden zijn klassiek, maar de originaliteit en diepgang van de systemen en gameplay bieden een verfrissende, uitgebreide schietervaring die elke speelbeurt interessanter wordt.