Als het verhaal begint, speel je als Ogden, een wees die te nieuwsgierig voor zijn eigen bestwil was. Hij gaf toe aan de verleiding en zette een vervloekt masker op dat hem veranderde in een monster.
Je moet gewend raken aan zijn vervloekte, monsterlijke lichaam en proberen niet de restanten van je menselijkheid te verliezen. De wereld van The Guise zit vol angstaanjagende locaties, inclusief stervende dorpjes, duistere bossen, doolhofachtige dungeons en dodelijke valleien krioelend met demonen.
Vind geheimen, verborgen paden en verstopte kamers met schatten die een nieuw licht kunnen werpen op Ogdens wereld.