Interview: Tingle (DS)
Om erachter te komen vanuit welke motieven een raadselachtig personage als Tingle handelt, namen we een kijkje achter de schermen! We spraken met producent Kensuke Tanabe en supervisor Mari Shirakawa van spelontwikkelaar Vanpool om alles te weten te komen over Freshly-Picked: Tingle's Rosy Rupeeland.
Nintendo of Europe: In de loop der jaren zijn veel interessante figuren opgedoken in de Zelda-spellen. Wat was de reden om juist Tingle te laten schitteren in zijn eigen avontuur?
Ik zag wel kans om zijn imago van ongeliefd naar geliefd te veranderen, afhankelijk van het soort spel dat we zouden maken. Dus nam ik het risico voor hem te kiezen, ondanks de wetenschap dat maar weinig mensen hem leuk vonden. Vooral in de VS zagen ze hem niet graag.
NoE: Het personage Wario is een soort anti-Mario. Denk je dat Tingle de anti-Link is, of zou je hem liever anders beschrijven?
KT: "Ik denk dat Tingle niet gemaakt is met Link in het achterhoofd, maar op een heel ontspannen manier is bedacht door de spelfiguurontwerper bij EAD (de Entertainment Analysis & Development Department van Nintendo Co., Ltd,. Ed.) die ook verantwoordelijk was voor de personages in F-Zero en Star Fox.
De gedachte achter het personage is een man van middelbare leeftijd die ervan droomt een fee te worden.'In dit project wilden we dit personage met zijn opvallende kenmerken nog unieker maken. Daarom moet hij naar mijn mening niet vergeleken worden met Link, hij is niet anti-Link of pro-Link. Maar natuurlijk ben je vrij om hem als een anti-Link-personage te beschouwen."
NoE: Kun je iets vertellen over de totstandkoming van dit spel? Wilden jullie een Tingle-spel maken, en is het spelconcept pas daarna ontstaan? Of ging het andersom?
KT: "Volgens mij heb ik deze vragen met mijn vorige antwoorden al beantwoord. Maar ik wil de punten nog wel even herhalen. We begonnen met de keuze om Tingle in een spel te gebruiken. Vervolgens vroegen we Vanpool, dat op dat moment begon te werken voor Nintendo, om dit spel te ontwerpen, omdat ik dacht dat dit bedrijf goed bij het personage paste. Daarna vond overleg plaats met de ontwikkelaars van Vanpool over de spelconcepten. Toen we op het idee kwamen dat elk probleem in het spel met geld opgelost moest kunnen worden, zagen we ineens hoeveel potentie er schuilging in de wereld van Tingle.
De hoofdrolspeler zal bijvoorbeeld nooit sterker worden; hij betaalt huurlingen om hem te verdedigen. De informatie die je krijgt in het spel is afhankelijk van hoeveel geld je uitgeeft, en je moet de hele tijd onderhandelen. Dit was het basisidee voor het spel.
NoE: Tingle doet alles voor rupees. Hoe haal je het meest uit de onderhandelingen in het spel?
Mari Shirakawa: "Het is de kunst om niet te hebberig te worden! Wat niet wegneemt dat het veel voldoening kan geven om te blijven pingelen tot je toch nog die laatste rupee hebt verdiend. Het wordt nergens duidelijk kenbaar gemaakt, maar er zijn ook aanwijzingen in het spel verstopt, in de dialogen bijvoorbeeld, die de standaardprijzen van goederen suggereren. De gezichtsuitdrukkingen van de personages waarmee je onderhandelt helpen je soms ook de juiste aanpak te kiezen. Als je op dit soort dingen let, kun je nog sneller geld verdienen.