Resident Evil 4 Wii edition onder de loep
Resident Evil 4 was één van de beste games voor de Nintendo GameCube. De wonderschone graphics, meeslepende verhaallijn en heftige gameplay smolten naadloos samen tot een machtig meesterwerk.
Nu is Resident Evil 4 terug met een dodelijk wapen: de Wii-afstandsbediening. Voor volwassen spelers is Resident Evil 4 Wii edition een absolute must-have, of je het origineel nu wel of niet al eens hebt gespeeld. Naast de verbeterde besturing, zijn ook alle extra's uit versies voor andere consoles en de PC toegevoegd. Dit alles is gebundeld op een enkel schijfje voor de Wii, waardoor dit de ultieme manier is om RE4 te beleven.
Spelers die Resident Evil 4 al eens hebben gespeeld, kunnen genieten van een heel nieuwe spelbeleving, dankzij de nieuwe besturing en alle extra spelvarianten en bonussen die niet in het GameCube-spel waren opgenomen. Als je nog nooit kans hebt gezien dit spel te beleven, dan is dit het moment om de sprong te wagen, want dit is absoluut de beste versie van het veelgeprezen horrorspel.
Net als in het origineel plaatst Resident Evil 4 Wii edition je in de schoenen van Leon S. Kennedy, een speciale agent die op zoek gaat naar Ashley, de dochter van de Amerikaanse president. Zij wordt gevangen gehouden door een onbekende groepering die een dodelijk geheim bewaakt. Je helpt Leon zich een weg te knallen door de groepen dorpelingen en andere hindernissen. Af en toe moet hij ook nog eens een pittige puzzel kraken.
De nieuwe besturing blijkt angstaanjagend goed te werken in de Wii-versie van Resident Evil 4. De Nunchuk-controller wordt gebruikt voor het bewegen van je personage of de camera. Ondertussen kun je de pointer-functie van de Wii-afstandsbediening gebruiken om je wapen te richten. Dat gaat sneller en intuïtiever dan in het origineel.
De grootste verbetering is de nauwkeurigheid waarmee je kunt schieten. Waar je de Wii-afstandsbediening richt, verschijnt een kleine groene cirkel. De gevoeligheid van de pointer is perfect afgesteld. Wanneer je de vijand in het vizier hebt, wordt de cirkel rood van kleur. Je weet precies wanneer je moet schieten. In de GameCube-versie moest je richten met je linker duim op de Analoge Stick en schieten met je rechter duim. In de Wii-versie kun je richten en schieten met één hand. Je kunt zelf kiezen welke hand je wilt gebruiken om te richten en te schieten.
Twee andere verbeteringen in de besturing van Resident Evil 4 Wii edition betreffen het gebruik van Leon's mes en rennen. In de versie voor de GameCube moest je op een knop drukken om te wisselen tussen Leon's vuurwapen en zijn mes. In de Wii-versie hoef je alleen maar een zwaaiende beweging met de Wii-afstandsbediening te maken om je mes te gebruiken. Het is een klein detail dat enorm bijdraagt aan een vloeiender spelbeleving.
Leon's beweeglijkheid voelt ook beter dankzij de nieuwe besturing. Om te rennen hoef je slechts één hand te gebruiken; hiervoor moet je de Z-knop ingedrukt houden en de richtingsstick bewegen. De nanoseconde die je wint door je vinger niet van de trekker naar de ren-knop te hoeven verplaatsen komt zeer goed van pas op het moment dat een vijand zo dicht bij je staat dat je zijn adem kunt ruiken.
Het is misschien moeilijk om je voor te stellen dat een spel als Resident Evil 4 nog verbeterd kon worden, maar dit is toch het geval. De spelvarianten en bonussen die nog niet in de GameCube-versie zaten zijn op zich al reden om dit spel te halen, maar het is vooral de besturing met de Wii-controller die dit spel zo fantastisch maakt.