Met Tomodachi Life kun je je eigen Mii-personages maken om daarmee je eigen eiland te bevolken. Je kunt Mii-personages maken van werkelijk iedereen die je kent, zoals je vrienden, ouders, leraren of wie dan ook! De Mii-personages die je kent van de Wii, Wii U, Nintendo 3DS en Nintendo 2DS worden in Tomodachi Life als nooit eerder tot leven gewekt: ze kunnen praten en zingen en hebben elk hun eigen persoonlijkheid. Kijk hoe Mii-personages van de belangrijke personen in je leven zich gedragen in verrassende situaties en word de regisseur van hun leven in je eigen soapprogramma. Luister naar hun gedachten, geef ze eten en cadeaus, en probeer hun problemen op te lossen om je gemeenschap steeds gelukkiger te maken en nieuwe verrassingen vrij te spelen. Je kunt alle maffe momenten vangen in schermafbeeldingen die je via de Nintendo 3DS-afbeeldingssoftware kunt plaatsen op sociale netwerken om ze te delen met je echte vrienden en familie, zodat iedereen kan zien wat er op je eiland gebeurt. Er valt heel wat te beleven in Tomodachi Life. Jouw vrienden. Jouw verhalen. Jouw leven.