De demo biedt toegang tot twee volledige levels (op de moeilijkheidsniveaus Easy en Normal) uit Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition. Beide levels eindigen met een eindbaasgevecht. Spelers kunnen teams samenstellen met bekende gezichten – zowel van vrienden als vijanden – uit het Super Mario-universum, waarmee ze moeten strijden tegen Goomba’s, Koopa’s, Hammer Bros. en andere beruchte vijanden. Kijk wat er gebeurt als een Boo Mario met ruggensteun van een Boo Luigi de leiding heeft over een team monsters, inclusief een Cheep Cheep en Fire Piranha Plant!
Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition is één pakket met twee games die beide een spannende mix bieden van role-playing gevechten en drie-op-een-rij-puzzels. Om met hun teams van personages en monsters de vijand te bestrijden moeten spelers steeds drie of meer elementaire Orbs op een rij plaatsen. Wanneer de speler op deze manier bijvoorbeeld een rijtje vuur-Orbs vormt, ontketent de speler een vlammende aanval die vijanden van het hout-type grote schade toebrengt, maar weinig uithaalt tegen vijanden van het water-type. Terwijl de speler de Orbs manipuleert, verschuiven ook de andere Orbs in het speelveld, wat diepgaande strategieën mogelijk maakt. De speler kan bijvoorbeeld een Orb over het scherm bewegen om spectaculaire kettingreacties te veroorzaken. Het is dus niet zo dat spelers simpelweg twee Orbs van plaats laten wisselen, in plaats daarvan kan één actie de complete opzet van Orbs in het speelveld ingrijpend veranderen. Hoe langer een kettingreactie, hoe meer schade de vijand wordt toegebracht!
Elk teamlid heeft niet alleen elementaire eigenschappen, maar ook bijzondere vaardigheden en krachten om de speler in de strijd te helpen. Sommige personages veroorzaken bijvoorbeeld extra schade na een bepaald aantal beurten, andere veranderen de elementaire eigenschappen van Orbs of veranderen ze in genezende Orbs. Elk team wordt aangevoerd door een leider en ondersteund door een helper, beide brengen hun unieke vaardigheden in de strijd. Er zijn talloze combinaties mogelijk, want spelers kunnen zelf de personages kiezen die het best bij hun strategieën passen.
Puzzle & Dragons Z combineert elementen uit diepe en strategische puzzelgames met die van dungeon-crawling RPG’s. Maar dit spel heeft ook elementen van een monsterverzamelavontuur met meer dan 200 inzetbare monsters. Deze monsters komen uit eieren die verslagen vijanden achterlaten en kunnen evolueren tot sterkere vormen. De verschijningsvormen van de monsters zijn zeer divers, van draken en ridders tot demonen met elk hun eigen krachten, eigenschappen en speciale vaardigheden. Puzzle & Dragons: Super Mario Bros Edition verplaatst de puzzelactie naar het Paddenstoelenrijk uit Super Mario Bros., waar Mario en andere beroemdheden op reis gaan door acht werelden met elk diverse levels. Spelers kunnen in beide titels genieten van dezelfde kleurrijke drie-op-een-rij-puzzels of ze nou beginnen met de strategische diepgang van het RPG-achtige Puzzle & Dragons Z of de meer gestroomlijnde Super Mario-ervaring. Maar omdat het pakket beide spellen bevat kunnen spelers natuurlijk van beide games genieten!