Speciaal interview over de Nintendo Classic Mini: NES – Deel 4: The Legend of Zelda
FamiConnichiwa, allemaal! Ik ben Akinori Sao, een schrijver uit Kyoto. Dit is mijn vierde interview met game-ontwikkelaars ter ere van de release van het Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. Deze keer gaan we het hebben over The Legend of Zelda, dat dit jaar 30 jaar bestaat.
The Legend of Zelda was een game die tegelijk uitkwam met het Family Computer Disk System1 in Japan. Nu kijken fans uit naar The Legend of Zelda: Breath of the Wild, de aankomende game in de reeks die uitgebracht wordt voor de Wii U en Nintendo Switch. In dit interview praat ik met Miyamoto-san, Tezuka-san en Kondo-san over het begin van de reeks.
De oorsprong van de Second Quest, die beschikbaar wordt nadat je de game hebt uitgespeeld, wordt in detail besproken in de bonussectie van het Iwata Vraagt-artikel over The Legend of Zelda: Spirit Tracks.
Sao: Vorig jaar was het de 30e verjaardag van Super Mario Bros. (lacht) Laten we meteen beginnen. Waarom besloten jullie The Legend of Zelda te maken, dat 30 jaar geleden werd uitgebracht voor het Family Computer Disk System?
2. Indiana Jones: een reeks avonturenfilms, geproduceerd door George Lucas en Steven Spielberg. De eerste film, Raiders of the Lost Ark, werd in 1981 uitgebracht.
Miyamoto: Juist, en ik wilde dat avontuurlijke gevoel in een game verwerken. Mensen die destijds RPG's speelden op de computer, schepten op over hoe sterk hun zwaardvechter was geworden, en belden elkaar 's nachts op om informatie uit te wisselen. Toen ik dat hoorde, werd ik gegrepen door dat wereldje.
Miyamoto: Ja. Dus in het thema van een wereld vol zwaarden en tovenarij, besloot ik een avonturengame te maken rond schatzoeken, en dat was het begin van The Legend of Zelda.
Sao: Zelda werd vijf maanden na Super Mario Bros.3 uitgebracht, maar de ontwikkeling van The Legend of Zelda ging eerder van start.
3. Super Mario Bros.: een platformgame voor de NES die in Japan werd uitgebracht in september 1985, en in Europa in mei 1987.
Miyamoto: Dat klopt. Eerst begonnen we aan The Legend of Zelda, en toen begonnen we aan Super Mario Bros. The Legend of Zelda was voor het Family Computer Disk System, dus we besloten Super Mario Bros. eerst af te ronden. (tegen Tezuka-san) Nietwaar?
Tezuka: Ja. We hebben documenten waarin je kunt zien dat we aan twee games tegelijk werkten. Kondo-san heeft een officiële opdracht uit die tijd meegenomen.