En ik heb vandaag nog iets dat nog interessant is. Dit is de eerste kerkerplattegrond die ooit voor Zelda werd gemaakt.
Het was de bedoeling dat wel heel veel kerkers gingen maken met kamers van elk één vierkantje groot, om ze als een legpuzzel in elkaar te passen.
Precies. Tezuka zei “Het is me gelukt!” en gaf me dit. Op basis hiervan maakte ik de data, maar omdat Tezuka een vergissing had begaan, had ik hier slechts de helft van het beschikbare geheugen voor nodig. Ik zei, “Tezuka, dit is maar de helft. Waar is de andere helft gebleven?” en hij ging van, “Wat?! Oeps, ik heb het verknald…” Maar Miyamoto zei dat het zo prima was.
Dus hebben we de helft van het geheugen die over was gebruikt om de Second Quest20 te maken. 20Second Quest: een tweede, moeilijker avontuur dat na het voltooien van The Legend of Zelda beschikbaar kwam. Als je de Second Quest speelt, verschijnt een zwaard in de handen van Link in het select-scherm.
Huh? Even wachten, hoor. Dus als Tezuka het niet had verknald, was er geen Second Quest geweest?
Miyamoto noteerde ze op een A4-papier en zei, “Dit heb ik in gedachten.” Hij had de kaders van de vijf werelden opgetekend. Ik zei, “dat is goed,” en toen zei hij “Eigenlijk is er nog iets anders waar ik je over wil spreken…” Er zat nog een andere helft aan het papier. Hij vouwde het open, en toen verschenen de andere drie werelden.
Dit is het betreffende papier. Hier staat “onderwater 2 + a”. Dat betekent “onderwater 2,” die was gepland voor 3-2, plus nog iets erbij. Met andere woorden, het idee was om de onderwaterwereld van World 3-2 over te zetten naar World 7-2, zonder de geografische vormen te wijzigen, maar met een groter aantal vijanden. Maar uiteindelijk kwam er geen “onderwater 2,” en dus werd 7-2 “onderwater 1 (2-2) + a.”