CI_Labo_DeveloperInterview_Part1_Developer_01.jpg
Koichi Kawamoto, Hironobu Sakaguchi, Kenichi Ogasawara, bedankt dat u tijd heeft vrijgemaakt om aan dit interview te kunnen deelnemen. Ik sta te popelen om over Nintendo Labo te praten.
In de aankondigingsvideo zat een fragment waarin de klep van de Toy-Con-piano wordt geopend om te laten zien dat er niks inzit.
Dat hebben we zo gedaan omdat het best wel fascinerend is dat er zoveel geluid komt uit een Toy-Con-creatie waar niks inzit. Er zit geen uitleg in het filmpje, dus ik hoopte dat mensen het niet verwarrend zouden vinden als ze dat fragment zouden zien. Maar de reacties waren over het algemeen erg postief, dus dat was een enorme opluchting.
Ik vond het best wel spannend om de aankondiging te doen en ik was best wel nerveus. We vonden zelf allemaal dat we iets heel interessants hadden gemaakt, maar we beseften ook dat het een uniek, eigenaardig product was. Ik was verrast - in positieve zin - met alle lovende reacties.
Mooi zo. Dan wil ik nu het volgende met u bespreken, om maar meteen met de deur in huis te vallen: Hoe kwam u op het idee voor Nintendo Labo? Daar is iedereen nieuwsgierig naar, denk ik, en ik ben reuzebenieuwd, dus vandaar dat ik het u nu zo direct vraag.
Ik heb aan de gebruikersinterface voor het Home-menu van de Nintendo 3DS gewerkt, net als aan het terreinsysteem, de besturing en de wisselwerking van deze elementen voor het spel Splatoon en de Wii U-console. Bij al deze projecten heb je te maken met besturingselementen die een respons geven en dat vind ik niet alleen leuk om aan te werken, maar ik denk ook dat ik er goed in ben.
Maar goed, even terug naar de vraag hoe we op het idee voor Nintendo Labo kwamen... Ik wilde iets nieuws ontwikkelen in een wereld vol videogames. Ik wilde gewoon iets bedenken dat nog niet bestond.
We hebben lang nagedacht over hoe we iets konden maken dat gebruiksvriendelijk is en iets dat je alleen met de Nintendo Switch en de Joy-Con-controllers kon gebruiken. Ik heb dat principe zoveel mogelijk als basis gebruikt en daarmee kwam ik op de Nintendo Labo.
Dus u wilde iets maken dat anders was dan andere spellen, iets dat alleen met de Nintendo Switch kon worden gebruikt?