Beide games zijn ontwikkeld voor zowel spelers die hun eerste stappen zetten in de wereld van Pokémon-games als voor fans van het eerste uur die Pokémon op een nieuwe manier willen spelen.
Spelers kunnen in Pokémon: Let’s Go, Pikachu! en Pokémon: Let’s Go, Eevee! bepaalde Pokémon eenmaal per gevecht mega-evolueren als ze een Key Stone en de Mega Stone hebben die bij de betreffende Pokémon hoort.
Mega Evolution, ook wel bekend als "de overtreffende trap van evolutie", ontketent kortstondig de volledige energie in een Pokémon en kan alleen gerealiseerd worden als de band tussen een Pokémon en de Trainer sterk is. De eerste drie Pokémon waarmee Trainers tijdens hun avontuur een Mega Evolution kunnen uitvoeren zijn Venusaur, Charizard en Blastoise.
In Pokémon: Let’s Go, Pikachu! en Pokémon: Let’s Go, Eevee! komen spelers op verschillende interessante plaatsen in de Kanto-regio, waaronder Vermilion City. Hier meert het luxe cruiseschip de S.S. Anne eenmaal per jaar aan. In de Pokémon Gym van Vermilion City kunnen spelers het opnemen tegen Gym Leader Lt. Surge, die ook wel bekendstaat als de Lightning Lieutenant.
Team Rocket, een snode organisatie die Pokémon wil misbruiken om geld te verdienen, is een ander voorbeeld van de verscheidenheid aan personages die spelers tegen zullen komen in Pokémon: Let’s Go, Pikachu! en Pokémon: Let’s Go, Eevee! Ook de meest beroemde leden van Team Rocket zijn van de partij: Jessie, James en Meowth!