In deze editie van 'Vraag het de ontwikkelaar', een interviewreeks waarin ontwikkelaars van Nintendo in hun eigen woorden vertellen over het maken van producten en andere specifieke onderwerpen, praten we met de ontwikkelaars van Super Mario Bros. Wonder voor de Nintendo Switch, dat op vrijdag 20 oktober wordt uitgebracht.
Hallo. Ik ben Takashi Tezuka. Ik ben al ontzettend lang op allerlei manieren betrokken geweest bij 2D-Mario-games (1), maar voor deze titel ben ik aangesteld als producer. Dit is het 39e jaar dat ik betrokken ben bij de ontwikkeling van Mario-games.
(1) Een term die refereert aan een zijwaartsscrollende 2D-platformgame in de Super Mario-serie. Dit in tegenstelling tot 3D-Mario-games, waarmee wordt verwezen naar Mario-platformgames waarin Mario rondloopt in een 3D-omgeving.
Hallo, ik ben Shiro Mouri. Ik ben bij het team gekomen als programming director voor New Super Mario Bros. U (2) en de director voor New Super Mario Bros. U Deluxe. Ook voor deze titel was ik de director.
(2) een Wii U-game die in november 2012 werd uitgebracht in Noord-Amerika en Europa. Deze zijwaartsscrollende 2D-platformgame biedt een unieke gameplayervaring op de Wii U GamePad, die kan worden gebruikt als tweede scherm met touchscreenfunctionaliteit. Yoshi's, met verschillende vaardigheden, helpen de speler op het avontuur. New Super Mario Bros. U Deluxe voor de Nintendo Switch, waarin nieuwe personages en New Super Luigi U werden toegevoegd, is uitgebracht in januari 2019.
Hallo! Ik ben Koichi Hayashida en ik heb me gericht op het gamedesign. Ik heb als director gewerkt aan bijvoorbeeld Super Mario 3D World (3) en was producer van Super Mario Odyssey (4) en andere games. Voor dit project was het mijn doel om mijn ervaring in de ontwikkeling van 3D-Mario-games toe te passen op een 2D-Mario-game.
(4) Een Nintendo Switch-game die in oktober 2017 is uitgebracht. In deze 3D-platformgame gaan spelers met Mario en zijn pettenmaatje Cappy op een wereldreis langs oude ruïnes, enorme steden en nog veel meer.
Hallo, ik ben Masanobu Sato, de artdirector voor deze game. Ik was voor het eerst bij de ontwikkeling van 2D-Mario-games betrokken toen ik bezig was met de animatie voor de Koopalings, de bazen in New Super Mario Bros. Wii (5). Ik werk sinds New Super Mario Bros. U als teamleider van het designteam.
(5) Een Wii-game die in november 2009 is uitgebracht in Noord-Amerika en Europa. In deze zijwaartsscrollende 2D-platformgame werden nieuwe transformaties zoals Propeller-Mario, IJs-Mario en Pinguïn-Mario geïntroduceerd.
Hallo, ik ben Koji Kondo. Als sounddirector voor deze titel was ik verantwoordelijk voor de richting van het geluid en voor het uiteindelijke oordeel over de kwaliteit ervan. Ik heb ook een deel van de muziek van de game zelf gecomponeerd. Ik ben al sinds de eerste Nintendo Entertainment System-game (6) betrokken bij Super Mario-games.