Hoofdstuk 3: Voltooi het op je eigen manier
Dit is de eerste 2D-Mario in ongeveer 11 jaar. Voor sommige Nintendo Switch-spelers zal dit hun eerste zijwaarts scrollende 2D-Mario-platformer zijn. Heeft dat de ontwikkeling van de game beïnvloed?
We bespraken vaak wat voor soort 2D-Mario geschikt zou zijn voor de tijd waarin we nu leven.
Vergeleken met 3D-Mario-games, lijken 2D-Mario-games visueel minder gevarieerd en moeilijker om te voltooien. Maar tijdens het ontwikkelen van de smartphone-app Super Mario Run (15) hadden we iets ontdekt. Eén van de teamleden die niet zo goed was in Mario-platformers zei: "Ik wil wel meer van de game zien, maar ik kom niet verder omdat ik niet zo goed ben ik dit soort games."
(15) Een smartphone-app die in december 2016 is uitgebracht. Tik op Mario terwijl hij rent en ga naar Bowsers Kasteel.
Het ging steeds mis in het level waarin je van het ene naar het andere paddenstoelplatform moest springen, daar stortte deze persoon steeds weer in de diepte.
We hadden niet door dat dit zo uitdagend was, dus realiseerden we ons niet dat je ontmoedigd raakt als je probeert verder te komen in een game die te moeilijk voelt. Daarom bedachten we wat we konden doen om spelers toch door te laten zetten. Toen dachten we: misschien is er niet genoeg vrijheid. Bij Super Mario Odyssey heb ik bijvoorbeeld het gevoel dat elke speler het einde kan bereiken, op wat voor manier dan ook.
Ik denk dat de gameplay is afgestemd op de tijd waarin we leven. Tezuka-san stelde voor om 3D-Mario-platformers als voorbeeld te gebruiken, omdat de gameplay van die games zo is gemaakt dat alle spelers het einde kunnen halen.
Voor mijn gevoel worden 2D-Mario-games vaak als meedogenloos gezien. Anders dan bij 3D-Mario-games, kan één verkeerde actie al leiden tot een grotere ramp, omdat je minder bewegingsruimte hebt. In deze game hebben we dat veranderd. We hebben het zo gemaakt dat spelers verder kunnen komen met hun hersenen en ideeën, niet alleen met hun behendigheid.
Vanuit die gedachte, kregen we het idee dat een moderne 2D-Mario-game er eentje moest worden die je op je eigen manier kon voltooien. Tot nu toe moest je bij 2D-Mario-games bijvoorbeeld de levels op volgorde halen. Maar in deze titel kunnen spelers die een uitdaging willen beginnen met een moeilijk level, terwijl beginners om te beginnen een makkelijk level kunnen kiezen. Bij elk level staat aangegeven hoe moeilijk het is.
We hebben zelfs het idee uit 3D-Mario-games overgenomen dat je sommige levels kunt openen met bepaalde voorwerpen. Dat voorwerp noemen we een wonderzaadje.
Je krijgt wonderzaadjes aan het eind van elk level. Maar als het je niet lukt om sommige levels te halen, kun je ze ook met bloemmunten kopen bij de Poplinshop.