Hoofdstuk 1: Transformatie als thema
Deze game heeft een functie waarmee andere spelers als schaduwen worden weergegeven als je online speelt (19). Willen jullie spelers op die manier het gevoel geven dat ze met anderen spelen?
Het komt erop neer dat het voelt alsof je solo speelt. Je hoeft niet te wachten om verbinding met andere spelers te maken; het matchen verloopt automatisch achter de schermen als je in je eentje speelt. Wanneer iemand in de wereld hetzelfde level als jou speelt, kun je verbinding maken en samenspelen. Zo kwamen we op het idee om deze losse verbindingen te maken met spelers van over de hele wereld. We noemen andere online-spelers "live speler-schaduwen". Je kunt ze groeten, en misschien groeten ze terug. Ze kunnen je ook een extra voorwerp geven, en helpen als je een misser maakt. Maar ze kunnen je niet aanvallen of hinderen. We wilden gameplay creëren waarin alleen dingen kunnen gebeuren die de speler voordeel bieden, en zo kwamen we tot het huidige ontwerp.
Inderdaad, met het huidige design, hoef je je geen zorgen te maken over andere spelers en kun je ongehinderd van de levels genieten.
Omdat je verbinding kunt maken met spelers van over de hele wereld, leek het ons goed dat je uit veel personages kon kiezen. Daarom besloten we al vanaf het begin dat we een line-up van 12 personages wilden hebben. De wereldkaart is ook ontworpen met het idee dat spelers van over de hele wereld er kunnen verschijnen en vrijelijk kunnen rondlopen.
Volgens mij worden 2D-Mario-games sinds New Super Mario Bros. Wii vaak gezien als "games die je samen kunt spelen". Hebben jullie bij deze titel bewust ingezet op de evolutie van dit concept?
Ja, we hebben er heel bewust voor gezorgd dat je op verschillende manieren van de multiplayer kunt genieten. Naast de online multiplayer kun je net als in vorige titels ook weer met vier spelers lokaal samenspelen (20). Wanneer iemand met Yoshi speelt, kan een andere speler dit keer op zijn rug rijden.
In deze game kunnen Yoshi's andere spelers op dragen, het zou me veel plezier doen als ouders en kinderen op die manier samenspelen. Wanneer ouders betere spelers zijn dan hun kinderen, kunnen ze als Yoshi spelen en hun kids door een level dragen.
Spelers hoeven dit keer geen ruzie te maken over wie de prinses mag zijn, omdat Peach en Daisy beide speelbare personages zijn! Op dat soort dingen hebben we gelet om ervoor te zorgen dat iedereen samen kan spelen.
In het Vraag het de ontwikkelaar-interview over Pikmin 4 zei Miyamoto-san dat hij graag zou zien dat die game in de huiskamer wordt gespeeld. Na wat ik vandaag allemaal gehoord heb, kan ik me voorstellen dat dit ook typisch zo'n game is die door het hele gezin in de huiskamer wordt gespeeld.