Sommige amiibo worden uitgebracht als figuurtjes en sommige als kaarten, maar ze werken en doen in beide vormen hetzelfde! Als je een compatibele amiibo hebt, kun je hem scannen tijdens het spelen van compatibele software om je spelervaring op verschillende manieren een extra boost te geven!
Als je in The Legend of Zelda: Breath of the Wild de Wolf Link-amiibo scant, roep je Wolf Link op, die vervolgens in de game verschijnt en meespeelt als partner.
Als je in Animal Crossing: New Leaf - Welcome amiibo een compatibele amiibo scant, kun je dieren uitnodigen om in jouw dorp op bezoek te komen. Je kunt ze zelfs vragen om naar jouw dorp te verhuizen!
Je kunt personages in de games een ander uiterlijk geven, en speciale outfits vrijspelen door amiibo te gebruiken in ondersteunde software.
Als je in Splatoon 2 een compatibele Splatoon-amiibo gebruikt, kun je vriendschap sluiten met het amiibo-personage en toegang krijgen tot nieuwe uitrusting voor je Inkling!
In Poochy & Yoshi's Woolly World kun je een amiibo scannen om Yoshi-patronen vrij te spelen die zijn gebaseerd op dat personage – zie hoe Yoshi eruitziet als Mario, Kirby, Donkey Kong en andere gamepersonages!
Als je de Alm- of Celica-amiibo gebruikt in Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, speel je een speciale kerker vrij waarin je het opneemt tegen eindbazen en items kunt verzamelen.
In Picross 3D: Round 2 kun je amiibo scannen om speciale puzzels vrij te spelen, die zijn gebaseerd op klassieke Nintendo-personages!
Door in Mario Party: Star Rush een amiibo uit de Super Mario Collection te scannen, sluit dat personage zich bij je aan in Toad Scramble. In andere spelstanden kun je als het personage spelen, of ontvang je dobbelsteenblokken en andere bonussen!