De onthulling van Toon Link zorgde voor veel opschudding onder de fans, die tot de release bleven discussiëren over de voor- en nadelen van de nieuwe stijl. Hoe was het voor jullie als ontwikkelaars om na de release de reacties te vernemen?
Dus je denkt dat de meningen van spelers vooral waren verdeeld door hun mening over de visuele stijl, die ze wel of niet mooi vonden?
Juist. Een paar jaar geleden zei mijn vrouw dat een vriendin haar had verteld dat The Wind Waker op de Nintendo GameCube heel mooie beelden had. Daarom wilde mijn vrouw dat spel wel eens spelen.
Hmm, dat klinkt een beetje te mooi om waar te zijn. (lacht) Wist je vrouw dat je aan The Wind Waker had gewerkt?
Vanaf The Legend of Zelda: Twilight Princess12 ging ze de spellen spelen die ik had gemaakt, maar daarvoor speelde ze niet vaak videospellen, vooral niet omdat ons kind toen nog zo klein was.12. The Legend of Zelda: Twilight Princess: Verscheen in december 2006 voor de Nintendo GameCube- en Wii-systemen. Het spel had realistische 3D-beelden, die waren gebaseerd op de beelden van Ocarina of Time. Bij de Wii-versie konden spelers de Wii-afstandsbediening gebruiken voor een nieuwe, intuïtieve besturing.
Nou, ik heb een verhaal dat lijkt op dat van Aonuma. Mijn vrouw speelt nooit videospellen. Maar toen ze in die tijd de tv-reclame van het spel zag, vond ze het er interessant uitzien. Dat was de eerste keer dat ik haar hoorde zeggen dat ze het jammer vond dat ze niet zo goed in videospellen was.
Ja, dat denk ik wel. Door de beelden die we hadden gemaakt, kreeg iemand die normaal gesproken geen videospellen speelde zin om ons spel te spelen. Daar was ik erg blij mee.
Misschien heeft die opvatting nooit sterker geleefd dan in die tijd. Het was een tijd waarin vooral realistische en complexe spellen goed werden ontvangen. The Wind Waker verscheen op een moment dat de spelindustrie er niet in slaagde om spellen voor een bredere doelgroep aantrekkelijk te maken.
Mensen waren toen duidelijk in twee groepen verdeeld. De ene groep was tevreden en zei “De personages zijn zo expressief dat het voelt alsof ik een tekenfilm bestuur,” terwijl de andere groep ontevreden was en zei “Het is net een spel voor kleine kinderen, met al die schattige personages.”
Maar later, toen er wat tijd verstreken was, verstomden de stemmen die vonden dat Toon Link kinderachtig was, en wonnen de liefhebbers van de visuele stijl terrein. Of overdrijf ik het nu een beetje? (lacht)