We veranderen nu even van onderwerp. Het maken van software voor de Nintendo GameCube en Wii U is in alle opzichten verschillend, tot de technische mogelijkheden van de hardware aan toe. Dus zou het normaal gesproken niet zo makkelijk zijn om een Nintendo GameCube-spel over te zetten naar de Wii U. Daar wil ik graag meer over horen van Dohta en Takizawa.
Je hebt ook de Zelda HD Experience19 gemaakt.19. Zelda HD Experience: Onthuld tijdens de E3 van 2011. Een technische demo die de hardwaremogelijkheden van het Wii U-systeem demonstreerde met een spelwereld uit de Zelda-serie.
Juist, dat was een natuurlijke evolutie van Twilight Princess, met een realistische vormgeving, terwijl we ook experimenteerden met een meer gestileerde stijl. Daarnaast gebruikten we beelden uit eerdere Zelda-spellen, en draaiden die via de Wii U om ze in HD te bekijken. Daar is Dohta wel een tijdje mee bezig geweest.
Inderdaad. We namen de verschillende versies van Link uit de Zelda HD Experience, Skyward Sword en The Wind Waker, en zetten ze op een rijtje in dezelfde omgeving. We gebruikten praktische dezelfde shader20 en lichtval, en daardoor maakte Link uit The Wind Waker een overweldigend sterke indruk. Hij was gewoon heel erg aanwezig.20. Shader: Een computerprogramma voor weergeven van licht en schaduw.
Juist! En het kwam heel natuurlijk over, alsof het altijd zo was bedoeld. Dat vonden we fantastisch, dus haalden we de zee en de eilanden uit The Wind Waker naar de Wii U, om de beelden voor dat systeem verder te bewerken. Dat resulteerde in geweldige beelden met helder zonlicht en prachtige contrasten.
Terwijl ik daar aan werkte, kreeg ik opeens een e-mail van Aonuma die vroeg hoe lang het zou duren om het hele spel op die manier te verbeteren.
Aonuma kwam opeens in actie. En met een vraag die direct verwees naar de mogelijkheid van een project. (lacht)
Ja! (lacht) Eerlijk gezegd hadden we dit in het geheim al berekend, dus antwoorde ik dat het spel in principe in de herfst van 2013 zou kunnen lanceren.
Zeker weten! (lacht) Als ze hadden gezegd dat het langer zou duren, had ik er waarschijnlijk niet mee ingestemd, maar minder dan een jaar klonk bijzonder goed! Ik dacht ook dat een HD-versie van The Wind Waker ons zou helpen om te bepalen wat voor beelden het volgende Zelda-spel voor Wii U moet krijgen.
Ik ging meteen naar Miyamoto en vroeg, “Is het goed als we dit gaan maken?” Toen kwam het idee van de Zelda-cyclus erbij, en dat was nog een duwtje in de goede richting. Omdat we het spel in korte tijd konden maken, gaf hij groen licht aan de ontwikkeling.