Hoe vonden jullie een oplossing?
Tegen het eind van de productie van Fire Emblem: Shin Monsho no Nazo hadden we nog geen oplossing gevonden, en het werd tijd dat we beslissingen namen over het volgende spel. Ik stelde Higuchi en Maeda voor om niet alles achter ons te laten, maar een amalgamatie te maken van alle Fire Emblem-spellen tot dan toe – en hun gezichten klaarden op (lacht). Dat uiteindelijke idee vormde de basis voor dit spel.
(Opmerking: een amalgamatie is de versmelting van verschillende ingrediënten tot één geheel – in dit geval de beste onderdelen van eerdere Fire Emblem-spellen in een nieuwe titel.)
Ja. Er waren allerlei meningen, en we hielden zelfs een enquête onder de personeelsleden. Het resultaat daarvan was dat de gevoelens die je voor de personages ontwikkelt het belangrijkst zijn in Fire Emblem, dus daarna konden we de beste onderdelen uit eerdere delen combineren.
Toen Yokota, een Fire Emblem-fan, zich bij het team aansloot, dacht je toen, ‘Dat is een regisseur die weet waar hij het over heeft!’ (lacht).
We zaten op dezelfde golflengte. Vanaf het begin grepen de tandwieltjes in elkaar, en dat zijn ze tot aan het eind blijven doen.
Hij kent alle eerdere delen, dus de manier waarop we ideeën deelden was fantastisch, zoals, ‘Het zou mooi zijn als we dit aspect hiermee konden combineren.’
De positieve manier waarop we meningen uitwisselden liet een diepe indruk op me achter, en ik heb er erg van genoten (lacht).
Zoals je al zei vormden de verschillende meningen een amalgamatie. Maar wij dachten, ‘Laten we dat doel bereiken door gewoon alles toe te voegen!’ Het ontwikkelingsteam was goed en wist veel van die ideeën uit te werken. We haperden nauwelijks, dus we streefden de amalgamatie voorbij en creëerden de ultieme amalgamatie.