(Opmerking: dit is een vertaling van een Iwata vraagt-interview dat op 21 maart 2012 werd gepubliceerd op de website van Nintendo of Japan. Alle video’s die in dit interview worden getoond zijn afkomstig van de Japanse versie van het spel.)
We zijn hier vandaag om te praten over Fire Emblem: Awakening, dus ik heb medewerkers uitgenodigd van Intelligent Systems1 en Nintendo. Voor het gesprek van vandaag zijn de mensen die hier aanwezig zijn belangrijk, dus hartelijk dank allemaal voor jullie komst.1. Intelligent Systems Co., Ltd.: een spelontwikkelaar die Nintendo-software heeft ontwikkeld, waaronder de Fire Emblem- en Paper Mario-serie, maar ook ondersteunende ontwikkelingssoftware voor nieuwe hardware. Het bedrijf is gevestigd in Kyoto, Japan, en wordt ook wel IS genoemd, uitgesproken als het woord ‘is’.
Zou iedereen zich even willen voorstellen, beginnend met Narihiro, en kunnen vertellen waar je aan hebt gewerkt?
Goed. Ik ben Tohru Narihiro van Intelligent Systems. Ik was de ontwikkelingsproducent, net als voor eerdere spellen in de Fire Emblem-serie.
Ja. Ik wilde iets nieuws doen, dus ik droeg het feitelijke werk over aan Higuchi. In het begin liet hij me de software niet eens aanraken (lacht)! Ik behield daarom wat afstand van het project, en dat was erg verfrissend.
Bedankt dat je me weer hebt uitgenodigd. Ik ben Masahiro Higuchi van Intelligent Systems. Ik was de projectmanager, dus ik had dezelfde functie als tijdens het vorige spel, Fire Emblem: Shin Monsho no Nazo2.2. Fire Emblem: Shin Monsho no Nazo: Hikari to Kage no Eiyu: een simulatie-RPG voor het Nintendo DS-systeem, dat alleen in Japan werd uitgebracht in juli 2010. Het was het dertiende spel in de serie, en een remake van Fire Emblem: Monsho no Nazo, het derde Fire Emblem-spel.
Je zegt dat je dezelfde functie had, maar dit keer moest je beslissingen nemen zonder te kunnen vertrouwen op Narihiro.
Dank je. Ik ben Kouhei Maeda van Intelligent Systems. Net als bij het vorige spel was ik de regisseur. Dit spel is geen remake of vervolg. Het is een volledig nieuw spel, dus ik heb er meer energie in gestoken dan ooit tevoren.
Leuk je te ontmoeten. Ik ben Toshiyuki Kusakihara van Intelligent Systems. Ik was bij het spel betrokken als artdirector. Ik bepaalde de algemene stijl van de vormgeving, en ik heb ook aardig wat zelf ontworpen. Ik heb het van het begin tot het eind dus behoorlijk druk gehad.
Ik denk dat sommige voorstellen een beetje teveel van het goede waren. Higuchi is sinds Fire Emblem: Seisen no Keifu3 betrokken bij de Fire Emblem-serie, en ik denk dat hij sprakeloos was (lacht).3. Fire Emblem: Seisen no Keifu: een simulatie-RPG voor de Super Nintendo die in mei 1996 werd uitgebracht in Japan. Het was het vierde spel in de serie.
De teamleden hebben zo lang aan de serie gewerkt, dat ze voor wat betreft de essentie van Fire Emblem op een bepaalde manier te werk gaan, ook al hebben we nooit echt bepaald wat de essentie van Fire Emblem is. We wilden dit keer een Fire Emblem-spel maken dat anders was dan alle andere, vooral op het gebied van de beelden, dus we voegden Kusakihara aan het team toe, die nog niet eerder betrokken was bij Fire Emblem.