Van stappenteller tot activiteitenmeter
Toen Sugiyama-san en de anderen hun uitstapje ondernamen om jullie technologie te bekijken, had Panasonic toch al activiteitenmeters?
(Laat een activiteitenmeter zien.) Dit is ‘m. We hebben deze ontwikkeld toen onderzoek naar stofwisselingssyndroom10 verplicht werd gesteld in Japan.10. Onderzoek naar stofwisselingssyndroom: het stofwisselingssyndroom beschrijft de aandoening die ontstaat door een combinatie van lifestyle-gerelateerde ziektes, van viscerale obesitas tot hoge bloeddruk, een verhoogd vetgehalte in het bloed en hoge bloedsuiker. In Japan is in 2008 in een herziening van de Health Insurance Act bedongen dat verzekerden van 40 jaar en ouder worden onderzocht en medische begeleiding krijgen voor deze aandoening.
Sinds een jaar of vijf, zes. Een van de redenen was de hogere notering van zoekwoorden als “dieet” en “stofwisselingssyndroom” in Japan.
Natuurlijk. Een stappenteller gebruikt een versnellingsmeter11 om de verplaatsing van het lichaam te registreren, zodat kan worden gemeten hoeveel stappen iemand ongeveer op een dag neemt en hoeveel activiteit er plaatsvindt. Een activiteitenmeter maakt gebruik van dezelfde versnellingsmeter, maar naast lopen registreert het ook allerlei dagelijkse activiteiten zoals werk in het huishouden en bewegingen op de werkplek, om te meten hoeveel calorieën er zijn verbrand.11. Versnellingsmeter: een onderdeel dat veranderingen in snelheid registreert.
Als je een activiteitenmeter gebruikt, is het mogelijk om de dagelijkse activiteiten nauwkeuriger te meten.
Een activiteitenmeter kan het verschil in verbrande calorieën meten tijdens klusjes en werkzaamheden waarbij niet wordt gelopen en dus niet kunnen worden gemeten door een stappenteller. Afhankelijk van het soort activiteit draag je ze op verschillende plekken, zoals je heup of arm.
Als je calorieënverbruik nauwkeurig wilt meten, kun je de versnellingsmeter het beste ergens dicht bij de torso of de centrale as van het lichaam de bewegingen laten registreren. Als je het bijvoorbeeld op je enkel bevestigt, is de afstand tot het middelpunt van je zwaartepunt groot, waardoor er niet goed wordt gemeten.
Je kunt het apparaat het beste bij het middelpunt van je lichaam plaatsen. Je bevestigt de Fit Meter aan je heup. Verloopt de meting hetzelfde als je hem in je broekzak stopt?
Voor lopen maakt dat niet zo veel uit, maar als tijdens de lichaamsbeweging alleen je broekzak zou bewegen, pakt de versnellingsmeter dat op en dan gaat het fout. Het zou meestal wel werken als je het in een zak stopt die dicht tegen je lichaam zit.
Dus in feite registreert de versnellingsmeter in het apparaat constant beweging, het maakt een schatting van hoeveel activiteit er is aan de hand van de hoeveelheid beweging en berekent het aantal verbrande calorieën. Klopt dat?