Het verbaast me dat je dat weet! (lacht)
Minami-san, jij kwam bij Capcom als ontwerper, maar een jaar later ging je naar planning. Stond je bekend als een “planman”?
Het werk van een planman vereist twee soorten instellingen – een intense passie voor iets dat hij wil maken en, aan de andere kant, een koel hoofd voor het maken van besluiten, bepaald door het voorspellen van wat de reactie op het project zal zijn.
In het begin dacht ik dan over een project en begon ik te twijfelen, van: “Is dit echt wel iets goeds?” Ik dacht dan vreselijk hard na, tot diep in de nacht, maar uiteindelijk wist ik dan niet welke kant ik op wilde. En als ik zo’n projectvoorstel meenam naar een programmeur met ervaring, dan zei hij “Dat is saai,” om het vervolgens letterlijk in de prullenbak te gooien. Het werd dan in de prullenbak gegooid – plop! – recht voor mijn ogen!
Daar heb je helemaal gelijk in. Het ging van: “Waarom zou het publiek dit leuk vinden als wij het al niet leuk vinden?”
Ja. Het was een nogal door competitie gedreven bedrijf, dus het had een beetje zo’n “sportclub”-sfeer. Maar zelfs nu… (kijkt naar Inaba-san) heeft het veel overeenkomsten met wat ik doe! (lacht)
(lacht) Het is een traditie die voortgezet wordt! Maar ondanks dat je toen door een moeilijke periode ging, was dit toch veel beter dan iets maken waarvan het publiek zegt dat het niet goed is?
Videospellen maakten het je zo moeilijk, maar jij ging naar huis om nog meer videospellen te spelen.