Ik denk dat het vaardige programmeurs en personeel met veel kennis van actiespellen nodig heeft. Het leuke van actiespellen ligt volgens mij in wat spelers voelen, via hun handen, maar ik kan het niet goed uitleggen in woorden.
Dat gevoel van hoe je gameplay via je handen ervaart wordt mogelijk gemaakt door tot op dat moment verzamelde ervaring en de samenkomst van een heleboel kennis.
Dat is waar. Zo heeft Kamiya-san een wereldwijde reputatie voor het maken van ongelooflijk goede actiespellen opgebouwd, maar als je hem bij een bedrijf dat nog nooit actiespellen heeft gemaakt zou plaatsen, zou hij dan hetzelfde kunnen bereiken? Dat denk ik niet. Het hangt van het team af – van personeel dat uit actiespelveteranen bestaat. Daarom zijn wij in staat om actiespellen van hoge kwaliteit te maken.
PlatinumGames begon als een groep die dit, als een blauwdruk, vanaf het absolute begin kon doen.
Ja. We begonnen met ongeveer 60 mensen en nu zijn we tot zo’n 150 uitgegroeid. Als we al het werkende personeel meerekenen, kom je op ruwweg 200 mensen uit. Maar we zijn ongeveer de helft van de teamleden waar we mee begonnen kwijt.
Maar die 30 vormen de ruggengraat. Zij trainen de mensen die er elk jaar bijkomen, brengen hen de cultuur en manieren van doen van PlatinumGames bij en geven hun kennis door. Zo breiden we ons uit.