Wanneer leerde je Wii Fit kennen?
Dus dat is ongeveer twee jaar geleden. Ik kreeg Wii Fit pas goed in de gaten in oktober of november 2008. De krant Nikkei wilde onderzoek doen naar gewichtstoename tijdens de kerstvakantie. Dat was de eerste keer dat ik echt in contact kwam met Wii Fit.
Pas zo'n tien maanden geleden besloot ik mijn eigen onderzoek te doen naar Wii Fit. En vanaf de eerste keer dat ik het probeerde, raakte ik er erg in geïnteresseerd.
Ik deed niet alleen onderzoek, maar werkte ook met mensen die een verhoogd risico liepen op aandoeningen die met hun levensstijl hadden te maken, waaronder zwaarlijvige mensen. Ik was dus in de positie om ze te vertellen welken oefeningen goed voor ze waren. Ik realiseerde me toen hoe veel mensen er zijn die, zoals je net al zei, weten dat ze moeten trainen maar zich er niet toe kunnen zetten. Ik werkte dagelijks met deze mensen, en vroeg me steeds weer af wat ik moest zeggen en hoe ik me uit moest drukken om tot ze door te dringen.
Toen ik Wii Fit aanzette, zag ik dat Wiibo5 van alles tegen je zei, zoals: 'O, hallo. Het is alweer even geleden!' of 'Je doet echt je uiterste best!' of 'Begin je om deze tijd?' 5 Wiibo is de Japanse naam voor een personage dat verschijnt in Wii Fit; een Wii Balance Board met menselijke trekjes. Wiibo is uiterst lenig en geeft de gebruiker allerlei adviezen.
Ik dacht: 'Dit zit goed in elkaar!' (lacht) Wiibo weet precies wanneer, hoe lang en hoe vaak je het Wii Balance Board hebt gebruikt. Hij zegt de juiste dingen op het juiste moment.
We hanteren dezelfde gulden regel als we mensen instrueren. Het is belangrijk dat je iedereen individueel bekijkt. Je schat iemands kracht in, kijkt wat voor activiteiten hij al heeft ondernomen en hoe zijn omstandigheden eruit zien om tot een persoonlijk advies te komen. Met andere worden, je moet een beoordeling maken om advies te kunnen geven.
Met Wii Fit kun je jezelf dagelijks wegen, je kracht meten en je lichaamsleeftijd laten berekenen. Tegelijkertijd houdt het ook bij hoe lang je op het Balance Board staat. Aan de hand van het resultaat van die inschatting, praat Wiibo met gebruikers en geeft ze advies. Mijn eerste indruk van Wii Fit was daarom dat het een hulpmiddel is dat actuele persoonlijke informatie beoordeelt en gebruikers individueel aanmoedigt.