Dr. Miyachi, je was zo vriendelijk om ons te adviseren tijdens de ontwikkeling van Wii Fit Plus. Kun je me vertellen wat je deed in die rol?
Ik was betrokken bij een aantal aspecten van de software. Een van de dingen die ik deed, was dat ik de ontwikkeling begeleidde van combinatieoefeningen voor mensen met een specifiek doel. Mensen bijvoorbeeld die gewicht willen verliezen of 's nachts beter willen slapen.
Wii Fit Plus-routines , die zijn bedoeld voor mensen met een kwaal, zoals stijve schouders of rugpijn.
Precies. Het werkt net als een instructeur die je in de sportschool begeleidt. Maar in het geval van Wii Fit Plus krijg je die begeleiding thuis, wat in mijn ogen erg waardevol is.
Anders gezegd, om gewicht te verliezen kun je niet anders dan minder calorieën tot je nemen en/of meer calorieën verbranden.
Dat klopt. Daarom denk ik dat een grafiek waarin zowel je gewichtsverlies als de hoeveelheid verbrande calorieën wordt getoond, iets is wat gebruikers echt zal aanmoedigen. Het feit dat de gebruiker de reden van zijn gewichtstoename kan zien en tegelijkertijd aangemoedigd wordt, is een geheel nieuwe benadering.
Klopt. Bij het Nationale Instituut voor Gezondheid en Voeding hebben we een speciale kamer, ook wel bekend als de metabolische kamer6. Hierin kunnen we de intensiteit van activiteiten meten. We hebben er gebruik van gemaakt om de verschillende oefeningen te meten. 6 De metabolische kamer heeft iets weg van een luchtdichte hotelkamer, maar is in werkelijkheid een revolutionair hulpmiddel waarmee de hoeveelheid energie wordt gemeten die mensen verbruiken in een omgeving die lijkt op een woonkamer. De metabolische kamer wordt ook wel de menselijke calorieënmeter genoemd.
Ik heb vaak op videobeelden gezien hoe de oefeningsintensiteit in het verleden werd gemeten. Daarbij stond iemand op een lopende band met een masker op zijn gezicht, net als een straaljagerpiloot. Die persoon moest rennen, wat er met al het gehijg erg oncomfortabel uitzag.