Ik wil het nu graag even hebben over de vorige titel. Als je kijkt naar het aantal verkochte exemplaren, staat Wii Sports op het moment wereldwijd op nummer een. Omdat Wii Sports buiten Japan wordt gebundeld, weet ik niet of 'nummer een' de juiste omschrijving is, maar het record van Super Mario Bros. is hoe dan ook aan stukken. Dat record is twintig jaar lang niet verbroken. Het maken van een vervolg op deze titel moet moeilijker zijn dan het ontwikkelen van een volledig nieuwe titel. Hoe heb je deze intimiderende uitdaging aangepakt en wat verwachtte je?
Maar als je het erop had gewaagd en alleen minder bekende sporten had gebruikt, zou de titel wat onopvallend worden.
Precies. Daarom besloten we toen om het spel om twee basisconcepten te laten draaien: activiteiten en sport.
Met activiteiten bedoel ik de vrijetijdsbesteding waar je op een eiland van zou kunnen genieten. Daarnaast wilden we reguliere sporten – zoals balsporten – gebruiken, net als in de voorgaande titel. We besloten deze twee concepten te gebruiken voor het nieuwe spel.
Als je slechts één basisconcept had gebruikt, zou het spel niet veel hebben afgeweken van Wii Sports. Ik neem aan dat dat de reden was dat jullie besloten een tweede concept te introduceren. Even uit interesse, wie kwam er met het idee om 'resort' in de titel van het spel te gebruiken?
We dachten over ideeën als 'Wii Sports 2 – Resort', maar na een discussie met NoA (Nintendo Of America), stelden ze voor om te kiezen voor de simpelere titel, 'Wii Sports Resort'.
Wii Sports is zo'n grote titel, dat als we het nieuwe spel 'Wii Sports 2' noemden, consumenten misschien zouden denken dat het meer van hetzelfde was. Het belangrijkste kenmerk is in werkelijkheid dat je door het nieuwe Wii MotionPlus-accessoire spellen kunt spelen die voorheen onmogelijk waren. Daarom wilden we het niet gewoon 'Wii Sports 2' noemen.
De manier waarop het spel gespeeld wordt is ook heel anders dan in de vorige titel.
Precies. Ik had altijd gedacht dat het een subtitel was. Maar toen we met het logo experimenteerden en 'Resort' in het midden plaatsten, begon ik het project opeens heel anders te bekijken. En ik was niet de enige. Dat gold voor iedereen.