Het hartverscheurende maansteenincident
De werelden in je spellen hebben vaak scifi-aspecten. Wanneer kwam je zelf voor het eerst in aanraking met dat soort elementen?
Het eerste wat ik me herinner is dat ik op heel jonge leeftijd, nog voordat ik naar de peuterspeelzaal ging, dol was op programma’s als Captain Ultra7 en Ultra Seven8. Maar ik weet niet of je dat wel scifi kunt noemen.7. Captain Ultra: Een 'tokusatsu'-programma van Toei Productions. 'Tokusatsu' is een Japans woord dat verwijst naar een tv-programma dat draait om speciale effecten.8. Ultra Seven: Een tokusatsu-programma van Tsuburaya Productions.
Scifi (sciencefiction) kun je ook uitleggen als 'fantasy science', en Ultra Seven was een 'fantasy tokusatsu,' dus volgens mij kun je het wel scifi noemen.
Je keek waarschijnlijk ook naar Thunderbirds9?9. Thunderbirds: Een Britse scifi tv-show uit 1965 waarin marionetten werden gecombineerd met speciale effecten op schaal.
(lacht) Ik hield ook van Star Trek10 en Star Wars. Ik woonde toen in Shizuoka, daar kon ik de hele dag in de bios blijven zitten…10. Star Trek: Een Amerikaanse scifi tv-serie die begon in 1966. Later verschenen er diverse films en spin-off-series.
De oude bioscopen hadden nog niet het shufflesysteem11 van tegenwoordig.11. Shufflesysteem: Als tegenwoordig een film eindigt, moeten bezoekers de zaal verlaten, maar vroeger, althans in Japan, konden bezoekers de hele dag blijven zitten.
Juist. Omdat de bioscoop op het platteland stond, kon ik de film meermaals per dag kijken, en soms zag ik zelfs twee verschillende films. Op een gegeven moment draaide de bioscoop Star Trek en Star Wars en bleef ik de hele dag zitten.
Ik hield er altijd al van om met apparaten te knoeien. Dus toen begon ik ze te tekenen… ruimteschepen en raketten en dat soort dingen… Er schiet me opeens iets te binnen. Ik probeerde te bedenken waarom ik zo van raketten houd, maar ik denk dat het komt door een hartverscheurend incident. Toen ik vier jaar was, ging ik naar Expo '7012.12. Expo '70: De Japanse wereldtentoonstelling, een grote beurs die in 1970 werd gehouden in Osaka, Japan. Het thema was 'Vooruitgang en harmonie voor de mensheid' en 77 landen namen deel. Met zo’n 65 miljoen bezoekers was dit de drukst bezochte wereldtentoonstelling tot die van 2010.
Ik wilde heel graag naar het Amerikaanse paviljoen om de maansteen13 te zien. Maar, zoals je waarschijnlijk wel wist, Iwata-san, stonden er enorme rijen.13. Maansteen: de stenen van het maanoppervlak die zijn meegenomen door Apollo12. als onderdeel van het Amerikaanse Apolloprogramma. De maansteen werd tentoongesteld in het Amerikaanse paviljoen en trok een groot publiek – mensen stonden er uren voor in de rij. Het commandoschip van Apollo 8 werd ook tentoongesteld in het Amerikaanse paviljoen.
Precies. Toen we bij het Amerikaanse paviljoen waren, werd mijn vader boos. Hij zag het helemaal niet zitten. Hij zei: "We komen er toch niet in, hoeveel uur we ook wachten."