Xenoblade Chronicles is een spel geworden dat spelers veel vrijheid biedt.
Aan de andere kant, soms is het ook nadelig als een spel veel vrijheid biedt. Spelers zeggen: "Ik weet niet wat ik moet doen," of verdwalen.
Wat de buitenwereld betreft, denk ik dat dit te danken is aan het team dat de plattegrond maakte. Op dat punt heeft ons gevoel voor het ontwerpen van werelden echt geholpen.
Maar het is meer dan, gewoon, een aantrekkelijke wereld. De wereld is zo ontworpen dat hij ook functioneel is.
Dat klopt. De verhaallijn dicteert bijvoorbeeld dat je naar een bepaald punt moet gaan. Volgens mij is het ons goed gelukt om spelers aan te sporen om op weg daar naartoe af en toe een kleine omweg te maken.
O ja, dat klinkt logisch. Daardoor wordt het een stuk minder saai, want de speler beslist zelf welke weg hij neemt.
Inderdaad. Dat werkte volgens mij erg goed. We hebben het zo gemaakt dat je na die omweg moeiteloos de draad weer oppikt. Dat je denkt: "O ja, daar moest ik naartoe."
Het team dat ooit Xenogears34 maakte voor Square, is eigenlijk het hart van Monolith geworden. In de tijd van Xenogears was er nog geen enkel spel met een 3D-plattegrond.34. Xenogears: Een RPG die in 1998 door Square (tegenwoordig Square Enix) werd uitgegeven in Japan en Amerika.
Gezien de beperkte hardware uit die tijd, moest je kiezen: óf je maakte de personages in 3D, óf de plattegrond.
Inderdaad. Dus kozen ze bij Final Fantasy35 voor 3D-personages, terwijl wij ondertussen werkten aan Xenogears en voor een 3D-plattegrond hadden gekozen.35. Final Fantasy: Final Fantasy VII: Een RPG die in 1997 werd uitgegeven door Square (tegenwoordig Square Enix).
Toen werd (Yasuyuki) Honne36 teamleider, en hij is gespecialiseerd in het ontwerpen van plattegronden. Waar we toen mee bezig waren, vormt echt de basis van wat we tegenwoordig bij Monolith Soft doen.36. Yasuyuki Honne: Directeur/raadslid bij Monolith Soft. Toen hij werkte bij Square (tegenwoordig Square Enix) hielp hij bij de ontwikkeling van Chrono Trigger, dat in 1995 verscheen voor de Super NES, alleen in Japan en Amerika. Na zijn vertrek bij Square ging hij naar Monolith Soft waar hij onder andere aan Baten Kaitos voor de Nintendo GameCube werkte. Hij was als art director betrokken bij diverse titels van Monolith Soft, en maakte de concept art van Xenoblade Chronicles.
Dus er waren diverse teamleden met veel ervaring in het bouwen van werelden, die al aan 3D-plattegronden werkten sinds de eerste 3D-RPG’s. En dat heeft echt geholpen om Xenoblade Chronicles naar een hoger niveau te tillen.